PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, November 10, 2010

131. Berilah Hukuman Setimpal Dengan Kesalahan

Gambar Hiasan - Ikhsan Google

Saya pernah bekerja dengan kilang rotan tahun 1985
sementara menunggu keputusan STPM di Syarikat Lok
Seng, Kuala Nerang Kedah. Sebagai penjemur rotan..
Antara nama rotan yang saya masih ingat namanya
ialah rotan Masam dan rotan Manau. Tetapi sebanarnya
 banyak nama lain. Saya pernah tengok rakan yang
kena rotan di sekolah -  Alhamdulillah dia mempunyai
syarikat sendiri di Ipoh.
Tahniah Din...


Lain padang lain belalang, lain dulu lain sekarang. Dalam ucapan Tuan Haji Abdul Rahman Bolhasan, semasa Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar 2010 SMK Belawai, beliau akur bahawa guru-guru di sekolah susah untuk melaksanakan hukuman jika ada para pelajar yang bermasalah. Tidak seperti dahulu dimana ibu bapa menyerahkan sepenuhnya kepada guru untuk mengajar, dan pesanan ibu bapa kepada guru, ajarlah anak kami dengan baik, pukullah jika ia degil tetapi jangan sampai buta dan capik. Kerana, kalau betul-betul dia tidak dapat menerima pelajaran, dia masih dapat melihat dan bekerja untuk mencari nafkah.

Namun sekarang sudah banyak berubah, Pandangan ibu bapa terhadap guru-guru sudah berubah. Guru-guru bukan seperti dahulu lagi yang boleh diharapkan sepenuhnya, sesetengahnya umpama harapkan pagar, pagar makan padi. Kecurigaan ibu bapa menyebabkan penyerahan anak-anak kepada sekolah untuk di ajar dan menerima pendidikan tidak sepenuh hati. Sementara guru-guru di sekolah juga menerima dengan perasaan was-was. Ada ketikanya ibu bapa pula yang lebih, mereka lebih mempercayai anak-anak lebih daripada guru dan membuat kesimpulan tanpa berfikir serta tidak membuat rujukan terlebih dahulu. Seterusnya masalah anak-anak di sekolah menimbulkan konflik antara ibu bapa dan pihak sekolah. 

Tidak ramai guru yang bermasalah, tetapi yang segelintir inilah yang mencacatkan insitusi pendidikan. Bagi guru-guru yang benar-benar mahu memberi didikan yang terbaik biasanya akan berwaspada, jangan sampai melanggar syarat-syarat yang terkandung di dalam surat-surat pekeliling diedarkan oleh Kementerian di Sekolah-sekolah.

Gambar hiasan - google
Namun kadang-kadang terlepas juga kerana perasaan ”Geram” kerana sikap pelajar yang melampau dan mengatasi tahap kesabaran seseorang manusia biasa. Lalu jadilah isu dan tidak kurang sehingga ke Mahkamah serta mengisi ruang-ruang utama di akhbar-akhbar. Sekolah dilihat terlalu zalim, maka banyak pantang larang digariskan sehingga guru- guru enggan mengambil pelbagai risiko. 

Pelajar yang ada di sekolah bukan jenis yang sama, bagi sesetengah pelajar hukuman yang diberikan supaya mencegah atau jangan mengulagi perkara-perkara yang dibuat oleh mereka dipandang sebagai remeh. Dan bagi sesetengah pelajar hukuman guru tersebut dilihat dari sudut positif dan berusaha tidak mengulanginya lagi kerana adanya sifat malu, ingin bersaing dan ingin terus maju.

Antara hukuman-hukuman yang dianggap tidak sesuai dan jika tindakan ini diambil ia akan memperlihatkan penyeksaan, mamalukan  dan dianggap liar ialah:
  1. Mencela
  2. Mencubit
  3. Menjentik
  4. Mencekik
  5. Menampar
  6. Memulas telinga
  7. Merotan hingga luka dan cedera.
  8. Mengenjut beberapa kali yang tidak berpatutan sambil memengang telinga.
  9. Menghuku murid secara berkumpulan dengan alasan si pesalah enggan mengaku.
  10. Menyuruh murid melakukan seseuatu yang tidak berperikemanusiaan
  11. Mendera, berlari keliling padang.
  12. Mengetuk dan menyekeh kepala murid.
  13. Berdiri atas meja dan kerusi.
  14. Mengetuk dengan tumit kasut.
  15. Menjemur di tengah panas.
  16. Melakukan ketuk ketampi
  17. Melakukan “tepuk lalat”
  18. Berlari keliling padang.
  19. Berjalan itik
  20. Lain-lain hukuman yang bersifat penyeksaan.
Hukuman-hukuman di atas barangkali dilihat seperti amalan biasa tetapi perubahan yang berlaku di dalam masyarakat melihat hukuman seperti ini sudah ketinggalan dan tidak lagi sesuai. Walaupun sesetengah orang masih ingat sehingga ke hari ini apa yang dilakukan oleh guru, dan bangga dihukum, jika tidak dia tidak akan berjaya seperti ini, bukan bermakna baik untuk semua orang. Sesetengahnya melihat ia adalah satu penderaan mental yang meninggalkan kesan yang sangat mendalam dalam jiwa pelajar sepanjang hidupnya. Maka berubahlah, carilah hukuman lain yang setimpal tetapi bukan penyeksaan dan memalukan…

# Sykur di SMKB Persatuan Ibu Bapa memberi penuh kepercayaan kepada pihak sekolah dan ibu bapa sudi datang ke sekolah membincangkan masalah anak-anak. Tahniah dan teruskan budaya ini dan semoga kita sama-sama beroleh kejayaan.

Rujukan:
  1. Surat Pekeliling Iktisas Bil.8/1993: Mengenakan hukuman biasa pada murid-murid yang melakukan perbuatan salah laku yang tidak dinyatakan dalam peraturan-peraturan Pelajaran.
  2. Surat Pekeliling Iktisas Bil. 7 /1995: Tatacara mengenakan tindakan dan hukuman pada pelajar-pelajar sekolah.

9 comments:

Muhammad Burn said...

xkan cikgu nak denda yg bukan2... kecuali cikgu tidak waras... jadi cikgu kena banyak bersabar... tp jntik pun salah, susahla.

ibuintan said...

salam cikgu,

saya pun sudah tidak lagi memberi denda kepada murid-murid, kalau marah sangat tu membebel saja untuk satu kelas takpun duduk diam-diam ..

saya ngajar tahun satu, dulu ada juga ketuk jari murid dengan pensel supaya tulisan mereka cantik, namun bila ada penjaga komplen saya tidak buat lagi.. sekarang ramai murid yang tulisan mereka macam cakar ayam.. saya hanya tegur saja secara lisan

Mohamad said...

Salam Muhammad Burn,
Seseorang guru yang rasional tidak akan bertindak sembarangan, kawal perasaan marah kerana jika kita terlalu marah kita lupa dan bertindak mengikut hati.. oleh itu seperti kata muhammad, sabar...

Mohamad said...

Salam ibuintan,

Denda biarlah perpatutan, antara denda yang boleh kita lakukan ialah adakan kelas tahanan, tetapi perlulah dimaklumkan kepada ibu bapa terlebih dahulu kerana nanti kalau pelajar balik lewat lain pulak jadinya..

Potensi pelajar tidak sama, ada pelajar yang dapat menguasai sesuatu bila kita bertindak secara paksaan, ada pelajar belajar dalam suasana kasih sayang..

Pernah terjadi tahun lepas, seorang pelajar di sini menimbulkan masalah dan di bawa berjumpa saya, katanya dia tidak dapat belajar kerana cikgu tak sayangkan dia. Guru yang menghantar pelajar tersebut dengar apa yang dirintihkan pelajar tersebut... Barangkali terlepas pandang kepada pelajar ini.

Ummi said...

salam kjg balas cikgu...blog yg menarik, thanks sudi singgah dapur akak yea...teruskan menulis..

ckLah@xiiinam said...

Murid-murid saya paling takut dengan 'demerit'dan 'kelas tahanan'. Jadi itu sajalah umpan saya....


Tapi seingat saya, 19 tahun menjadi guru, baru dua kali saya memberi demerit kepada murid. Walaupun sekolah perempuan, ada juga yang menujukkan masalah disiplin yang hebat. Kalau sudah tidak dapat membendung amanah dan sabar...saya diamkan dulu murid berkenaan. Sehari dua lepas itu, dia akan gelisah kerana cikgu 'tak nampak' dia...lalu meminta maaf. Setakat ini, masih boleh diguna pakai. Esok-esok...tak taulah...

ckLah@xiiinam said...

Erata: (he..he..)
amanah- sepatutnya amarah..

Mohamad said...

Salam Ummi,
Terima kasih ummi, sorang-soang saya di sekolah tengok masakan-masakan yang menarik tu pun jadilah...

Mohamad said...

Salam ckLah,
InsyaAllah tahun depan saya akan perkukuhkan kelas tahanan tersebut. Pengalaman saya semasa sekolah lama pun begitu. Ok.. Kena kali pertama mungkin mereka tidak kisah tetapi kalau kerap kena kelas tahanan tentu sakit jiwa juga...

Sistem merit demerit pun bagus juga jika diamalkan betul-betul tetapi jika pelajar buat kebaikan janganlah lokek untuk memberi merit, kerana biasa berlaku pelajar buat salah kita dimerit tapi kita lupa untuk melihat kebaikan yang ditunjukkan oleh mereka.

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati