PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Sunday, July 3, 2011

193.Pencen

Cg Jaidah Hj Alek, Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak sedang menyampaikan ucapan dan nasihat kepada pengetua yang telah bersara dan akan bersara pada tahun 2011

Pada Malam Sanjungan Budi 27.6.2011 semasa Persidangan PPSMS di Bintulu, seramai 15 orang pengetua telah diberi penghormatan menyampaikan ucapan sebelum dan akan meninggalkan tugas sebagai pegawai awam. Dalam ertikata sebenar Jawatan sebagai pengetua adalah yang terakhir kepada mereka sebelum berpencen sama ada berpencen dengan menerima skim pencen atau memilih KWSP.  Mereka juga berpencen dengan gred gaji yang berbeza sama ada DG48, DG52 atau DG54. Dalam pada itu, yang sedihnya ada juga yang masih dalam gred DG44 memangku DG48. Ada juga pengetua yang kali pertama menghadiri persidangan dan itulah kali terakhir persidangan buatnya seperti yang dialami oleh Cikgu Tony Anis pengetua SMK Batang Igan, Mukah.

3 orang pengetua yang akan bersara, Ustazah Amnah, Cg Sirat Malikin dan Cg  Longgo
Saya tahun 2024  dan Ustaz Roslan tahun 2035
Seperti juga kematian, pencen adalah pasti. Apabila sampai tempoh yang ditetapkan maka seseorang itu perlu meninggalkan jawatan sama ada mahu atau tidak. Ada yang tidak sabar-sabar mahu berpencen dan cukup dengan umur 55 / 56 tahun. Ada yang masih sayang dengan tugas dan memilih untuk menambah 2 tahun lagi kepada 58 tahun. Ada yang merasa sudah merasa selesa dengan jawatan, dan menganggap bahawa penggantinya nanti tidak dapat melakukan seperti yang mereka lakukan. Kegusaran disampaikan dengan “bahasa badan” atau dengan “bahasa terbaik”  disampaikan kepada pengganti supaya mengambil contoh dan teladan supaya pengurusan kepimpinan sekolah akan lebih cemerlang. Namun saya percaya kegusaran ini amat perlu kerana perjalanan ke depan dalam kepimpinan pendidikan ada banyak ranjau dan durinya.

Saya masih lagi mempunyai baki 13 tahun untuk berkhidmat sebagai pegawai awam. Dijangka, saya akan berpencen pada 2024 jika tidak ada aral melintang. Dalam perkhidmatan, tiada siapa yang tidak mahu berjaya dan perkhidmatannya akan dikenang. Begitu juga diri saya. Saya mengamati setiap ucapan yang disampai oleh pengetua yang akan berpencen dan sudah pun berpencen degan penuh keinsafan. Ada pengetua yang tidak dapat hadir kerana ada komitmen lain dan ada yang sudah pun mempunyai kerjaya lain standing dengan tugasnya sebagai pengetua sebelum ini. Namun ada yang masih tiada plan untuk diri sendiri dan ada yang mahu menghabiskan sisa-sisa hidup untuk berehat, beribadat sepenuh masa kerana banyak perkara yang terlepas kerana sibuk dengan urusan kerja.

Cg Longgo berkongsi pengalaman semasa lawatan di PPD Bintulu pada 28.6.2011
Dalam pada itu tidak kurang juga, ada pengetua yang sudah membuat persiapan rapi untuk dirinya beberapa tahun sebelum ini. Ada pengetua yang terus terang menyatakan bahawa, selepas berpencen nanti beliau akan menjadi pengembala kambing, ada yang mempunyai “business” sendiri. Walaupun ada yang berpendapat selepas berpencen adalah masa terbaik untuk berehat dan masa terbaik untuk keluarga, tetapi saya rasa tidak salah jika kita melakukan perkara yang kita minat dan selama ini kita tidak melakukannya selain menjaga imej yang baik seperti mana semasa masih menjawat jawatan. Ada rakan pengetua berbisik kepada saya, jika beliau berpencen nanti, beliau akan melancong, mengelilingi dunia untuk melihat ciptaan Allah yang maha luas ini. Pendapatan dari pencen bukan lagi untuk memiliki harta benda tetapi akan digunakan untuk urusan peribadi yang belum selesai.. iaitu mengadap yang Maha Esa di tanah suci..

Saya banyak bertemu dengan rakan-rakan kita yang pencen. Ada antara mereka sangat selekeh dan tidak menjaga penampilan diri seperti mereka masih bekerja. Ada yang masih dibelenggu hutang piutang yang belum berakhir. Ada juga yang tidak dipedulikan oleh bekas pekerja kerana sikap mereka yang sombong, bongkak dan sukar dibawa berbincang. Tidak kurang juga perbuatan dan tindakan mereka masih disebut-sebut oleh bekas pekerja dari segi kebajikan atau tindakan yang difikirkan amat tidak sesuai dan tidak munasabah. Mereka seolah-olah tidak pernah wujud. Barangkali bagi dirinya adalah sesuatu yang  terbaik yang beliau dapat lakukan tetapi bagi orang lain tidak. Namun masih ramai orang-orang yang pencen masih “smart” seperti mana masa mereka menjawat jawatan. Kata-kata mereka masih didengar, kata-kata mereka masih releven dan boleh menjadi pedoman dan teladan.

Selamat berpencen kepada sepupu saya Wan Bushra Wan Yusof yang kini memilih Jabatan Audit Negeri Kedah sebagai destinasi akhir sebelum berpencen. Selamat berpencen kepada semua pengetua sekolah menengah Sarawak yang akan berpencen dan yang telahpun berpencen dan Selamat bepencen kepada semua Penjawat Awam seluruh Malaysia. Yang pasti tahun 2011-2014 terdapat kurang lebih 30 kekosongan jawatan pengetua seluruh Negeri Sarawak dan ia menuntut pengantian pengetua yang berwibawa...

Terima kasih cikgu.. selamat berpencen.

4 comments:

IMANSHAH said...

Lama lagi ni nak pencen, tak tahu lah boleh sampai ke tak

zulkbo said...

salam..
selamat berpencen
pada yang berkenaan..
saya kerja swasta..
istilah pencen kira
bersara lah..
:)

Mohamad said...

Imanshah..
InsyaAllah sampai..

Mohamad said...

Zulkbo..
Ada orang kata YB, Bukan yang berhormat tetapi "Yang Berpencen"..:)

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati