PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Saturday, July 2, 2011

192.PERSIDANGAN PENGURUSAN PENDIDIKAN PPSMS 2011

Park City Everly Hotel
Persidangan Pengurusan Pendidikan Pengetua Sekolah Menengah Sarawak ke 46 yang berlangsung di  Park City Everly Hotel, Bintulu pada 26 Jun hingga 29 Jun 2011 baru sahaja selesai. Ramai pengetua yang menganggap bahawa persidangan kali ini adalah terbaik dari segi ketepatan masa persidangan. Semua peserta tidak perlu dikerah supaya cepat masuk ke dewan dan sebagainya. Perkara ini juga mendapat pujian sehingga belangsungnya Mesyuarat Tahunan Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Sarawak (PPSMS) pada 29 Jun 2011. Tahniah kepada YDP PPSMS dan Ahli Eksconya.

Pada pemerhatian saya, persidangan kali ini berjalan lancar kerana pemilihan tempat yang sangat sesuai. Pertama, hotel ini mempunyai system lif yang cepat dan lancar. Perkhidmatan untuk 182 orang pengetua seluruh Sarawak yang menginap di setiap level hotel 11 tingkat tersebut tidak sedikit pun tersangkut. Kedua, Dewan persidangan yang berdekatan dengan lif juga memainkan peranan penting. Para peserta tidak berjalan terlalu jauh dan berliku. Ketiga, kerjasama dengan pihak hotel juga sangat baik, Peyediaan makanan untuk sarapan, awal dan tempat penyediaan makanannya juga banyak. Begitu juga semasa makan tengahari dan malam sangat teratur dan tidak membuatkan para peserta berbaris terlalu lama. Jadi, para peserta tidak membuang masa untuk mengambil makanan dan ada ruang para peserta berehat dengan jadual persidangan yang ketat.

Persembahan yang menarik oleh para pelajar di Bintulu semasa majlis sanjungan budi
Namun persidangan kali ini agak luar biasa kerana tidak ramai disertai oleh orang-orang Jabatan Pelajaran Negeri. Walau bagaimanapun persidangan yang bertemakan Kepimpinan Holistik Menjana Transformasi Pendidikan Negara ini telah berjaya dan semua para peserta pulang dengan berbekalkan berbagai ilmu baru untuk dikongsi bersama guru-guru di sekolah masing-masing. Bukan mudah untuk mengurus persidangan seperti ini. Persediaannya bukan dalam masa yang singkat tetapi perancangannya telah memakan masa beberapa bulan sebelum ini. Dalam persidangan ini juga, semasa malam sanjungan budi menyaksikan 15 orang pengetua akan menamatkan perkhidmatan pada tahun ini.  Selain, persidangan kali ini juga disertai oleh 20 orang pengetua baru.

Cg Sukiman Ketua JNJK Sarawak sedang membentangkan kertas kerja
Sebanyak 4 kertas kerja berjaya dibentangkan. Kertas kerja 1 bertajuk Penaziran Pengurusan sekolah dibentangkan oleh Cikgu Sukiman, Ketua Nazir Negeri, Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Sarawak. Ketas kerja 2 bertajuk Tranformasi Pembangunan Modal Insan SCORE dibentangkan oleh Dr.Hajjah Rabiah Mohd Mansor, SCORE Main Power Planning, Chief Minister Office. Kertas kerja 3 bertajuk Pengurusan Tatatertib – dibentangkan oleh pegawai dari Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan. Jabatan Negeri Sarawak dan Kertas kerja 4 bertajuk Pengauditan Pengurusan Kewangan Sekolah – Oleh bahagian audit Dalam, Kementerian Pelajaran Malaysia. Selain dari itu beberapa orang pengetua juga bermurah hati untuk berkongsi ilmu dengan semua peserta lain dalam satu slot, Perkongsian Program Pengurusan Sekolah. Terima kasih kepada Cg Aseng Kuman dengan e-RSM (Rekod Sahsiah Murid Elektronik)nya, Pn Hajjah Maimunah Bt Hj Bujang berkongsi tetang kajiannya Tindakan Menangani Masalah Ponteng dan Cg Vincent Liong Shou Chuan tentang program MaCS.

Barisan pengetua baru sedang memperkenalkan diri masing-masing
Dr Shafie Hj Lugom (atas) En. Steven Tan (bawah), sedang mengucapkan tahniah kepada YDP PPSMS dan Eksconya  kerana kejayaan menganjurkan persidangan PPSMS 2011
Persidangan PPSMS 2011 kini berakhir. Ketetapan semasa mesyuarat telah dibuat, tuan rumah persidangan tahun 2012 ialah di Bahagian Mukah. InsyaAllah 10 orang pengetua di Bahagian tersebut akan pikul tanggungjawab ini dan akan memastikan persidangan berjaya dilaksanakan. Seperti yang dipesan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak Cg Jaidah Bt Alek kepada semua pengetua baru, jangan mencari kesilapan pengetua yang lalu tetapi berusahalah untuk melakukan yang terbaik. Semoga, yang baik dari persidangan kali ini akan dijadikan contoh untuk kami. Kata orang kalau kita tidak boleh berbuat baik pun kepada orang, jangan pula mencari-cari kesalahan orang dan sebarkan kepada orang lain.

2 comments:

kakcik said...

Semoga semua yang hadir ke persidangan itu mendapat manfaat - bukan hanya hadir sebagai 'pelarian'...

Mohamad said...

Banyak manfaatnya kakcik, selain dapat bertemu dengan rakan2 lama dan bertukar2 fikiran..

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati