PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Monday, October 4, 2010

113. Khamis 30 September 2010

Khamis 30 September 2010 - Merupakan hari yang paling meletihkan tetapi telah berjalan dengan sempurna. Bermula dengan menghadiri majlis Ramah Tamah Idulfitri di SK Abang Gesa, Rumah terbuka PK1- Cikgu Yusop, Jemputan ke majlis tahlil di rumah YB Datuk Hj Hamden, ADUN Belawai ( Makan 7 kematian ayahanda beliau ) dan berakhir dengan Majlis Sembahyang Hajat mohon restu Allah S.W.T untuk kecemerlangan para pelajar SMK Belawai yang akan menduduki peperiksaan PMR dan SPM, pada malamnya selepas solat Isyak di Masjid Kampung Rajang.
Sesuatu yang menarik yang dilakukan oleh SK Abang Gesa, dibawah pimpinan Guru Besarnya Cg Nasha b. Mawar ialah penyertaan PIBG. Beberapa khemah didirikan dan setiap khemah di serahkan kepada ibu bapa untuk menghiasi dan menyediakan juadah apa yang hendak di hidangkan. Seterusnya khemah yang cantik, kemas, bersih dan teratur akan di berikan hadiah oleh pihak sekolah.
Para ibu bapa sedang menunggu untuk melayani tetamu yang datang untuk berkunjung ke khemah mereka. Berbagai juadah disediakan. Yang pasti kerjasama antara mereka cukup erat dan sanggup berbelanja untuk memastikan program ramah tamah sekolah anak-anak mereka berjalan dengan lancar.
Gambar atas dan bawah, adalah antara khemah-khemah yang telah dihiasi dengan cantik. Saya difahamkan para ibu bapa menghabiskan masa sehari suntuk, sehari sebelum majlis dimulakan menghiasi khemah ini untuk memastikan khemah mereka dinobatkan sebagai khemah yang paling cantik dan menarik. Perancangan yang kemas ini menunjukkan bahawa hubungan antara penduduk di sini amat erat dan kerjasama mereka dengan pihak sekolah sangat baik.
Tengok hiasan dan kuih muih yang disediakan pun dah rasa kenyang. Tak tahu nak pilih mana satu... semuanya daaunyam (sedap).
Majlis Ramah Tamah Idulfitri diserikan lagi dengan majlis tepung tawar kepada Guru besar Cg Nasha (Kanan) dan mantan Guru Besar SK Abang Gesa (Kiri) Cg Morshidi (Pegawai perhungan kepada YB Datuk Hj Hamden - (yang banyak berjasa kepada pelajar sekitarnya. Beliau sentiasa mengambil berat hal-hal kebajikan pelajar yang berjaya dan yang kurang kemampuan diberikan bantuan untuk meneruskan pengajian walau di mana sahaja) yang akan menunaikan haji pada tahun ini. Tahniah kepada semua guru SK Abang Gesa dengan kejayaan majlis yang di anjurkan. Sangat menarik, pengisian program juga sangat hebat, semoga cikgu semua sentiasa cemerlang.
Pada tengaharinya pula, jemputan ke rumah PK Pentadbiran (PK1) SMK Belawai, Cikgu Yusup Hj Omar. Berbagai hidangan yang disediakan menanti guru-guru SMK Berkunjung dan menikmatinya. Rasa saya tahun ini paling banyak rumah terbuka yang saya hadiri, bermula dengan hari terbuka di rumah saudara mara di Kedah dan rumah jiran di Taman Selayang, Mergong. Seterusnya, bersambung di sekolah dan di rumah guru-guru di SMK Belawai sama ada di Flat dan di luar sekolah. Rumah pengetua bila lagi? Tunggu masa yang sesuai... Jangan madah dolok...
MasyaAllah Reziki Allah melimpah ruah. Pada sebelah petang selepas solat Asar, saya dijemput ke rumah YB Datuk Hj Hamden Hj Ahmad - selepas tahlil makan lagi. Semoga berat badan saya tidak melampau lah ye.. Saya diberitahu oleh Cg Morshidi, Majlis sebenarnya ialah pada sebelah malam tetapi pada sebelah malamnya SMK Belawai akan adakan majlis solat hajat di Masjid Rajang, YB memindahkan majlis tahlil pada sebelah petang. Terima kasih YB.. Selain dari itu walaupun tiada jemputan rasmi kepada YB, beliau juga sudi datang ke majlis solat hajat walaupun hanya berkain pelikat dan sudi mendengar talimat saya kepada ibu bapa pada malam tersebut. Sesungguhnya keperihatinan YB terhadap masyarakat dan sekolah melalui PIBG SMKB sangat besar dan semoga Allah permudahkan YB dalam semua urusan.
Solat Hajat SMK Belawai di Masjid Rajang, masjid yang indah dan sejuk yang dilengkapi dengan penghawa dingin ini menjadi masjid pilihan pertama bagi program ini yang julung-julung kalinya dibuat di luar kawasan sekolah. Matlamat sebenarnya ialah, pihak sekolah ingin mendekati masyarakat. Kejayaan pelajar adalah kejayaan penduduk setempat. Sudah sampai masanya masyarakat perlu tahu apa yang sedang dilakukan oleh guru-guru di SMK Belawai demi kejayaan anak-anak mereka dan sama berusaha ke arah itu.
Saya percaya dari taklimat yang saya sampaikan selepas solat hajat, pada hadirin dapat memahami apa objektif dan target sekolah. Kita perlu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan sekolah-sekolah lain di Malaysia khususnya dalam mengejar kejayaan. Bukan hanya mendengar kejayaan orang lain, walaupun SMK Belawai sekolah luar bandar dan masih banyak kekurangannya tetapi kita perlu mampu bersaing.
InsyaAllah, jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, tahun hadapan solat hajat akan diadakan di Masjid Kg Jerijeh. Seterusnya di Kg Belawai. Jika ada permintaan dari penduduk Tg Manis kita akan adakan majlis tersebut di Masjid Tg Manis walaupun kedudukan agak jauh dari sekolah. Solat hajat adalah usaha terakhir untuk para pelajar, bagaimanapun usaha yang gigih dan bertawakkal kepada Allah amat perlu untuk sesuatu kejayaan. Semoga Allah tenangkan hati dan fikiran para pelajar ini dan dapat menjawab peperiksaan dengan lancar. Kejayaan anak-anak dalam keluarga adalah kejayaan Sekolah. Teruskan Perjuangan....
Terima kasih kepada semua guru, YDP PIBG, AJK PIBG dan orang perseorangan yang banyak membantu untuk menjayakan majlis ini. Tidak lupa juga kepada AJK Masjid Rajang, para penduduk Rajang, pihak polis, para dermawan dan pegawai penerangan En. Majid yang sentiasa menolong pihak sekolah dalam semua majlis yang dijalankan. Terima kasih kepada semua pelajar yang membantu dan sesiapa sahaja yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam majlis ini. Semoga Allah sahaja yang membalas budi baik tuan...
TERIMA KASIH CIKGU

2 comments:

cemomoi said...

memang sedap tul (menjamu mata je la...) meleleh air liur

moga semua yang ada beroleh kejayaan khususnya pelajar yang nak peksa tu

Mohamad said...

Salam cemomoi..
Daaunyam (sedap).. makanlah masa muda-muda, bila dah mula berumur sedap pun tak dapat makan banyak, gigi pun dah banyak berterabur...

Semoga anak2 kita lulus dengan cemerlang..

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati