PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Sunday, October 10, 2010

116. Kepercayaan.. apa yang kita percaya adalah benar.

Tadi sebelum berangkat ke sekolah.....,"Ifah, mana baju yang selalu abang pakai, baju T-shirt Lotto warna hitam.. lama abang tak nampak?" tanya saya kepada isteri. "Ada, abang tengoklah di dalam almari baju sebelah kanan tu.." Jawab isteri saya..
Saya bingkas bangun dari kerusi, terus membuka almari dan mencari baju yang dimaksudkan. Puas saya mencari. Sehelai demi sehelai di selak, namun tidak berjumpa. Saya merungut dalam hati, betul ke ada dalam almari atau di simpan di tempat lain.
"Tak jumpa pun.. barangkali kitak letak di tempat lain," Isteri saya terus bangun dan mengambil baju tersebut yang ada di depan saya, "Ini kah baju yang abang cari?" dia bertanya. "Ya.. inilah baju yang abang cari.. kenapa abang tak nampak pun walaupun beberapa kali dah abang selak-selakkan baju-baju nie?.. kata saya. "Ingat lain kot.. ?" Sampuknya dengan cepat. "Dah tua.. rabun." Jawab saya ringkas dan terus memakainya. Biasanya baju yang saya suka pakai dah sedia di iron oleh isteri walaupun T-shirt. Kalau tidak, saya tidak akan memakainya, tidak suka dengan keadaan yang berkedut sana sini..

Saya faham dan sedar keadaan ini berlaku, bukan di sebabkan oleh usia tua tetapi ia terjadi kerana diri kita telah dipengaruhi dengan KEPERCAYAAN DIRI. Kepercayaan dalam diri kita ialah, kita mahu orang lain melakukan untuk kita, kita percaya jika kita yang mencarinya sudah tentu tidak akan menjumpainya. Kadang kala kita menyuruh anak-anak mengambil kunci kereta dan sebagainya, apabila tidak menjumpainya, kita menjadi berang. Lalu kita sendiri yang pergi mengambilnya, dan marahkannya dengan kata-kata yang tidak dapat diterima oleh mereka kerana kunci tersebut ada di depan mata.

Mereka sebenarnya tidak ada fokus atas apa yang kita mahukan dan KEPERCAYAAN DIRI mereka mengatakan bahawa dia tidak tahu apa yang kita mahukan. Begitulah halnya apa yang terjadi di dalam kelas P & P. Arahan-arahan atau soalan-soalan yang kita ajukan kepada pelajar, jika mereka kata mereka tidak tahu, memang mereka tidak tahu kerana mereka percaya mereka tidak boleh melakukannya walaupun soalannya senang atau jawapan yang dicari di depan mata mereka. Dari sudut psikologi perkara ini dinamakan schetoma atau titik tidak kelihatan. KEPERCAYAAN DIRI telah menyebabkan otak kita telah memadamkan imej perkara yang dicari walaupun mata kita melihatnya.

Semua kepercayaan adalah benar. Jika kita percaya kita bodoh, bodohlah kita, Jika kita percaya kita pandai, pandailah kita, Jika kita percaya kita tidak bernasib baik, maka tidak bernasib baiklah kita. Oleh itu kita perlu sentiasa percaya bahawa kita boleh melakukannya sebelum kita menyerah kalah....

4 comments:

zulkbo said...

salam ziarah anda cikgu..
moga sihat selalu..di berkati Alah jua..

Abd Razak said...

Salam cikgu...

Moga cikgu sihat hendaknya...

Lazimnya begitulah cikgu, kita kurang beryakinan dengan diri sendiri sehingga ada perkara yang kita buat memerlukan teman.

Mohamad said...

Terima kasih, En. Zul

Mohamad said...

Salam Abd Razak..
Agaknya itulah sebabnya Allah SWT membuatkan manusia berpasang-pasangan antara lelaki dan perempuan...

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati