PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, June 16, 2010

87. Are You A Leader?

Pemimpin dan kepimpinan tidak dapat dipisahkan dan seringkali dibincangkan dan tiada noktah kesudahan sejak dahulu lagi. Jika dilihat dari definisi yang diberikan oleh pengkaji-pengkaji teori kepimpinan rata-rata bersetuju bahawa pemimpin "A leaders ability to influence people to proactively take actions necessary for realizing a positive outcome," Ia adalah penting untuk kejayaan sesuatu organisasi."influence" is NOT hammering an employee over the head to complete a task," dan pengaruh tersebut biarlah pengaruh konstruktif yang disertakan dengan kompentensi.

Semua orang di muka bumi ini adalah pemimpin, Pemimpin datang dan pergi, kadang-kadang dipuji, dicaci, diumpat, difitnah dan pelbagai tomahan dileparkan. Dan tidak semua pemimpin berjaya walaupun memimpin hidup dan keluarga sendiri. Namun begitu sesuatu yang sangat penting, seseorang pemimpin perlu ada Ilmu pengetahuan, mesti berkarisme dan menggunakan kuasa yang ada dengan sebaik mungkin. Semua orang adalah pemimpin, dan jika di Sekolah, bukan Pengetua dan Guru Besar sahaja pemimpin, Guru-guru juga adalah pemimpin kepada anak-anak muridnya. Guru-guru yang sangat dekat dengan anak-anak muridnya. Guru-guru yang dapat mempengaruhi anak-anak murid ke jalan kecemerlangan. Cemerlang di dunia dan Cemerlang di akhirat.

Penilaian orang kepada pemimpin adalah berbeza-beza antara satu sama lain, Menurut Ybhg. Profesor Dr. Jamil Hj. Hamali ada orang menilai pemimpin dari dari :

  1. Seyuman - ada pemimpin yang susah nak senyum dan kelihatan sombong dan bongkak. Ada pemimpin yang sangat manis dipandang serta manis tutur katanya dan menjadi idola kepada pengikutnya.

  2. Salam [ Berjabat tangan ] - Pemimpin juga dinilai melalui cara bagaimana ia berjabat tangan, Iklas atau tidak. Ada pemimpin yang memberi tumpuan kepada orang2 tertentu sahaja atau hanya kepada yang berkepentingan atau yang disukainya.

  3. Sikap - Ada pemimpin yang mengambil sikap acuh tidak acuh dalam pekerjaan, sikap tidak peduli dan ada pemimpin yang mengambil sikap yang positif. Sesuatu rancangan akan berjaya jika bekerja bersungguh.

  4. Bermaklumat / terancang - Ada pemimpin yang beilmu dan ada yang cukup apa yang ada. Jika ditanya, jawapan tidak tahu? Ini menjatuhkan maruah. Perkembangan semasa tidak diketahui. Perkembangan teknologi tercanggih. Jalur lebar tetapi akalnya sempit.

  5. Pakaian - Ada pemimpin yang dilihat segak bergaya dan ada pemimpin yang selekeh. Busuk, Pemalas dan Kedekut untuk diri sendiri.

Selain dari itu menurut beliau ada pemimpin yang selalu memberi pelbagai alasan alasan untuk mengelak dari melakukan pelbagai perkara yang diarahkan kepadanya.

  1. Kesihatan tak bagus - Mengelak dengan memberi alasan sakit, demam, batuk, asma dan sebagainya dengan harapan bukan dia yang melaksanakannya. Contohnya jika diminta mengahdiri kursus, pembentangan kertas kerja dan sebagainya.
  2. Tidak mempunyai kepakaran / tidak tahu / tiada pengalaman - Diminta menulis minit mesyuarat, tidak tahu? Diminta memasang PA Sistem, tidak tahu? Diminta itu dan ini, semuanya tidak tahu. Sedangkan yang diminta untuk dilaksankan adalah perkara yang senang tanpa mendapat didikan formal.
  3. Umur - Alasan ini juga sering digunakan. "Saya dah tua, 1 tahun lagi nak pencen, berikan sahaja pada orang lain," atau "Saya masih "fresh", baru sahaja lapor diri, saya tak tahu nak buat.
  4. Nasib - " Dari pengalaman saya, kalau saya pergi tentu kalah pasukan kita, suruh orang lain sahajalah yang pergi,"

Oleh itu pilihlah mana satu pemimpin yang dikehendaki oleh oleh kita. Sama ada,

  1. Pemimpin Siaran - Cakap sahaja tetapi tidak buat.
  2. Pemimpin Sinaran - Cakap dan melaksanakannya dengan cekap dan berkesan.
  3. Pemimpin Sialan - Cakap lain buat lain (Cakap Tak Serupa Bikin)

"Every leader is a boss. But every boss is not the leader. The boss is respected and obeyed because of his/her seniority. A leader is respected and looked up to as a example not only because of seniority but mainly because of the qualities of character and ability".

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati