PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Monday, January 30, 2012

213.Guru Perlu Ada Identiti Diri Sendiri..

Hari ini SMK Belawai di buka semula setelah seminggu bercuti Tahun Baru Cina. Tidak ada pula nampak pelajar yang datang lewat. Semuanya dapat masuk ke kawasan sekolah dan menyertai perhimpunan harian tepat waktunya pada jam 6.45 pagi. Barangkali sudah tidak sabar lagi untuk bersama rakan-rakan, menuntut ilmu setelah puas bercuti atau tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu dengan guru-guru kesayangan mereka.


Gambar Hiasan - Cg Voon Bersama-sama dengan pelajar MPV Pemprosesan Makanan SMK Belawai menyediakan tugasan.

Di pejabat sedia menanti 3 orang guru interim. Guru yang mempunyai Ijazah Pendidikan tetapi belum di “Posting”kan di mana-mana sekolah. Mereka akan berada di SMK Belawai selama 3 bulan. 2 dari UPSI dan seorang dari UM. Dari raut wajah mereka, sangat ikhlas untuk menjadi guru. Salah seorang dari mereka pernah berkhidmat sebagai guru sandaran, ini bermakna sudah ada diantara mereka yang mempunyai pengalaman mengajar.

Kata orang, guru baru umpama penyapu baru. Mereka akan bekerja bersungguh-sungguh, tetapi apabila sudah lama berkhidmat maka ada yang akan menjadi liat, malas dan sebagainya. Rancangan Pengajaran bukan lagi sebagai perancangan sebelum masuk ke kelas tetapi rancangan mengajar di buat setelah selesai P&P atau akan selesai apabila sampai tarikh untuk di hantar. Masa itulah tidak tidur malam. Tulis sahaja apa yang diingat. Janji rancangan pengajaran siap untuk di hantar esok. Harapan saya semua guru di SMK Belawai tidak mewarisi sikap begini dan sentiasa berusaha menjadi guru yang terbaik.

Gambar Hisan - Guru dekat dihati pelajar.
Dalam tugas saya sebagai seorang guru, saya sentiasa ingat beberapa orang guru yang pernah mengajar saya semasa saya dibangku sekolah dulu. Saya masih ingat dengan seorang guru Ilmu Alam (Geografi) – Cikgu Sarabanun, semasa saya Darjah 5 di Sek. Ren. Sri Gunong, saya masih ingat dengan cikgu Ekonomi – Cikgu Mokhtar (Allahyarham), Saya masih ingat dengan cikgu Sains semasa saya tingkatan 3 di SMK Tunku Abdul Malik, Alor Setar - Cikgu Che Me ( Kereta Fiatnya CB XXXX) – Sekadar menulis beberapa nama. Kenapa saya masih mengingati mereka, kenapa tidak cikgu lain. Dan, ada guru yang saya langsung tidak ingat nama walaupun ada gambar mereka dalam simpanan saya. Semua ini adalah kerana Identiti Diri mereka.

Sebagai seorang guru, sama ada guru baru atau guru lama. Identiti diri sangat penting. Ia terlalu personal. Saya mengingati Cg Sarabanun kerana guru ini sangat baik dan sangat tegas. Pernah sekali beliau bertanya, “.. sebelum jut dibuat tali apa yang perlu kita lakukan?” Satu kelas tidak dapat jawab. Sampai giliran saya, saya kata, “.. kena buang daunlah..” Tak sangka betul pulak jawapannya. Rakan-rakan lain tertanya-tanya, ada kah soalan macam tu. Tak tahulah pulak, yang pasti saya di suruh Cikgu ketuk kepala semua rakan dalam kelas. Saya mengingati Cikgu Che Me kerana beliau adalah seorang guru yang sangat rajin menyemak kerja bertulis kami, yang pasti jika sedikit salah atau kerja comot, memang ada hadiahnya… manakala Cikgu Mokhtar pula, kerana beliau selalu ulang-ulang cakap. Kelok permintaan dan penawaran memang dah di hujung lidahnya…

Dalam buku panduan guru untuk guru-guru SMK Belawai, saya menggariskan beberapa perkara yang harus dilakukan oleh guru terutama sekali bagi yang kali pertama berjumpa dengan pelajar. Saya percaya para guru mempunyai tindakan tersendiri secara professional tetapi ini adalah sebagai panduan dan sebagai berkongsi ilmu supaya kita sama-sama mendapat manfaatnya:

1. Tunjukkan ketegasan dalam sesuatu perkara apabila bercakap

2. Nyatakan kehendak cikgu,

a. Pelajar perlu diam semasa guru mengajar

b. Buku yang perlu di bawa oleh pelajar setiap kali guru masuk ke kelas.

c. Bilangan buku yang dikehendaki, buku kerja, buku latihan, buku nota dan sebagainya.
3. Kenali semua pelajar, nama pelajar perlu dihafal.

4. Jangan tunjuk kelemahan diri kepada pelajar kerana pertemuan pertama ini akan membuatkan pelajar mengingati dan menentukan penerimaan pelajar.

5. Jangan menakut-nakutkan pelajar dengan subjek yang bakal diajar.

6. Guru subjek perlu bersedia untuk menjawab pertanyaan pelajar.

7. Guru perlu membuat ulangkaji, banyak membaca terutama perkara-perkara baru tentang perubahan dalam sesuatu mata pelajaran.

8. Guru perlu laksanakan apa yang dijanjikan dengan pelajar. Ketidakpuasan hati pelajar terhadap guru akan menyebabkan pelajar kurang hormat kepada guru.

9. Elakan membebel perkara yang tidak berkaitan sehingga pelajar bosan.

10. Layani pelajar sama rata tanpa ada pilih kasih.

Terima kasih Cikgu...

1 comment:

cemomoi said...

buat guru-guru, sian kat anak murid yang terkebelakang andai disisih lagi le dia sedih

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati