PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Tuesday, August 23, 2011

202.Tidur itu Ibadah

Syukur, dengan siapnya jalan raya yang menghubungkan Sibu dan Tanjung Manis, dapat saya berulang alik dari sekolah menjengok keluarga dari masa ke semasa. Namun perjalanan yang agak lama lebih dari 100 kilometer itu membuatkan rasa bosan, lebih-lebih lagi memandu keseorangan. Masa yang diambil saya memandu ke sekolah ialah 1 jam 15 minit. Untuk sampai ke sekolah pada 6.45 pagi, saya bertolak dari rumah jam 5.20 pagi atau paling lewat 5.30 pagi. Tetapi kadang kala terlewat juga kerana keadaan jalan yang berkabus dan dihalang oleh keadaan jalan yang sudah mula rosak dan sedang di baiki.

Gambar Hiasan
Untuk ulang alik setiap hari memang tidak mustahil, tetapi kini ada satu masalah yang saya tidak dapat elak ketika memandu. Pernah suatu hari dalam bulan Ramadhan ini saya terpakasa berhenti di tepi jalan untuk melelapkan mata, sebelum meneruskan perjalanan. Memang isteri di rumah risau, manakan tidak “handphone” tidak dapat dihubungi. Syukurlah setakat ini tiada apa-apa halangan dan selamat sampai kedestinasi walaupun pun pernah sekali terbabas di tepi jalan kerana terlalu mengantuk.

Memandu dalam keadaan mengantuk memang amat merbahaya. Tangan yang memegang stereng biasanya tidak stabil. Dalam keadaan mengantuk pandai pulak tangan memusing stereng ke kanan atau ke kiri. Mata pula tiba-tiba saja terlelap dan terjaga dengan keadaan terkejut. Walaupun sudah melakukan sedikit senaman jari dan tangan, dan menarik nafas panjang, jika mengantuk sudah menguasai diri, jalan yang paling selamat ialah saya mesti berhenti dan tidur. Atau jika ada kawasan rehat, berhenti untuk minum atau berjalan-jalan bagi menghilangkan mengantuk.

Banyak kemalangan berlaku kerana kes mengantuk. Ekoran masalah ini kerajaan Amerika telah menubukan sebuah Yayasan Tidur Negara atau National Sleep Foundation untuk mengkaji masalah ini. Pada tahun 1995 Jabatan pengangkutan Amerika melaporkan 100,000 kemalangan disebabkan masalah tidur. Suruhanjaya Khas berhubung masalah tidur pula melaporkan masalah tidur boleh menjejaskan produktiviti Negara. Dikatakan juga, kemalangan yang melibatkan kapal tangki minyak Exxon Valdez (1989), World Prodigy (1989), kemalangan kapal terbang tentera DC-8 di Guantanamo Bay, Cuba dan Tragedi Kapal Angkasa Challenger adalah kerana masalah mengantuk. ( sumber : Dr Zainal Abidin, Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden)

Gambar Hiasan.
Melayan rasa mengantuk semasa dalam perjalanan
Tidur adalah satu Ibadah. Tidur adalah hak badan. Menurut Bukhari dan Muslim, Nabi Muhammad pernah berkata, “Apabila salah seorang daripada kamu mengantuk , hendaklah dia tidur untuk menghilangkan rasa mengantuk. Apabila seseorang meneruskan solat ketika mengantuk kemungkinan ketika sedang membaca istighfar tanpa disedari dia mengutuk dirinya sendiri”.

Tidak cukup tidur akan mengundang masalah. Pelajar yang tidur lambat akan mengantuk di sekolah. Lebih-lebih lagi pada bulan Ramadhan ini, semua antara kita yang kelihatan keletihan dan mengantuk. Ditambah pula dengan musim peperiksaan sekarang, ramai pelajar yang tidak dapat menjawab peperiksaan dengan baik kerana melayan mata yang mengantuk. Jawapan yang diberikan ala kadar dan memilih untuk tidur dengan menekap muka dimeja. Aktiviti remaja di rumah dengan mengabaikan waktu tidur boleh mendatangkan kesan yang tidak baik tentang prestasi pelajaran mereka. Bukan mereka tidak dapat dapat menjawab tetapi keadaan mengantuk membuatkan mereka malas untuk berfikir. Menurut satu kajian. Tidur lewat boleh menjejaskan pusingan biologi seseorang.

Saya pernah menegur seorang guru yang datang lewat ke sekolah. Katanya, sehingga kini dia tidak dapat mengatasi masalah tidak sedar tidur. Walaupun ada jam loceng dan dikejutkan oleh rakan-rakan tetapi masih tidak dapat membuka mata. Apa yang berlaku, masa untuknya menghabiskan pengajian 4 tahun terpaksa ditunda sehingga 8 tahun. Pada mulanya saya kurang percaya. Setelah diteliti fail peribadinya, ternyata kata-katanya benar. Harapan saya dalam masa beliau masih muda ini, jangan pula dia tidur, sehingga langsung tidak sedar dan langsung tidak bangun-bangun. Tetapi bagaimana pula jika ada guru yang tidur dalam kelas?...

9 comments:

Latika.Dot.Dot. said...

tidur itu ibadah.

cikgu yang tidur dalam kelas, boleh suruh berhenti sahajalah jadi guru.

manakan tidakkkkk, mengajar biologi tubuh untuk rehat/tidur pada waktunya dan secukupnya pon susah, inikan lagi nak mengajar anak bangsa.

ewahh,, pandai pulak ika cakap.

jalan2 blog. :)

salammm~~

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Cikgu,

Susah jugak kena penyakit tidor ni.

Tapi semua orang memerlukan tidor yang cukup.

Selamat menyambut hari raya aidilfitri untuk cikgu sekeluarga.

zue said...

kat opis zue pun ada sorg mamat ni...hari2 dtg keja lmbt..ditnya bangun lambat..pdhal isteri dia cikgu dan pegi mengajor pagi..dia boleh smbung tido...

selamat hari raya dan selamat hari kemerdekaan.
jemput kerumah ambil kad raya.

zue said...
This comment has been removed by the author.
IMANSHAH said...

Sebelas bulan kita kejar dunia,
Kita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H

Mohamad said...

Latika Dot Dot..
Setuju.. sangat2 setuju buat malu je kan..

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin

Mohamad said...

Kunang-kunang.
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin..

Mohamad said...

Zue,
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin..

Mohamad said...

Imanshah,
Selamat Hari Raya,Maaf zahir dan batin..

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati