PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, September 1, 2010

106. Jika Silap, Akuilah..

video
Tengahari tadi 31 Ogos jam 1.00 pm seorang sahabat telefon saya mengatakan sampul raya dan duit raya rm1.00 telah tersedia seperti yang saya minta untuk saya agihkan kepada para 200 orang pelajar asrama yang sama-sama berterawih di Surau sekolah. Terpaksalah saya keluar ke Sarikei untuk bertemu dengannya walaupun terpaksa mengorbankan masa, minyak kereta sejauh 50 km pergi balik dan tambang bot ekspress pergi balik rm20. Tidak jadi masalah, kerana yang penting dapat saya sumbangkan kepada anak-anak ini pada malam jumaat sebelum mereka pulang ke kampung masing-masing menyambut 1 Syawal.
Semasa menunggu bot ekspress di Jeti TMD (Tanjung Manis Development) saya disapa oleh seorang sahabat. Saya mengenalinya. Kami berbual berbagai isu termasuk isu sekolah yang sekarang ini katanya peraturannya semakin ketat. Beliau kelihatan sangat gembira dan beliau berhasrat untuk ke rumah rakannya berbuka puasa, bermalam dan akan pulang keesokkannya.
Semasa menunggu bot ekspress untuk pulang jam 5.30 pm, saya ternampak beliau dan menghampirinya. Kali ini kami mula berbual tentang pengisian kemerdekaan. Beliau sangat-sangat tidak berpuas hati dengan para peniaga di Bandar Sarikei yang ada premis perniagaan, tetapi tidak mengibarkan bendera Kebangsaan maupun Bendera Negeri Sarawak dan berbagai isu mengenai kedudukan Bumiputra dan akhirnya dengan nada sedih, katanya"Cikgu, nasib saya hari ini tidak baik, saya kena saman. Tadi saya saya pinjam kereta kawan untuk membeli kertas minyak. Isteri nak buat kuih. Sekejap saja, tak sampaipun 5 minit saya parking.." sambungnya lagi, "Memang saya salah... saya rasa tidak sedap hati, saya tidak pernah kena saman, niat saya untuk bermalam di sini saya batalkan.. saya nak berbuka puasa dengan isteri dan anak-anak di rumah sajalah..."
Sikap beliau sangat-sangat saya puji. Susah untuk berjumpa dengan orang seperti ini. Saya juga pernah di saman kerana kesalahan parking. Belumpun 5 minit tinggalkan kereta untuk membaiki cermin mata di Sibu. Berkali-kali mohon maaf dan alasan diberikan, saman tetap saman.. "Kenapa saya saja disaman, orang lain tu.. tak saman pun? Tanya saya. "Nelayan di laut tak dapat menangkap semua ikan, ada yang telepas.." Kata Pak Polis memberi alasan yang berlaku di darat dan dilaut walaupun tak ada kena mengenapun. Apa boleh buat, salah tetap salah walaupun tidak mengaku bersalah. Inilah sikap kita seperti dalam video yang dipaparkan di atas, kita lebih senang menyalahkan orang lain jika berlaku kesilapan atas diri sendiri.
Antara contoh (contoh sahaja-tiada kena mengena dengan yang masih hidup maupun yang telah mati) alasan-alasan yang sering kita dengar di sekolah, kenapa cikgu tak hantar buku rekod mengajar, printer habis ink, pihak sekolah belum tukar. Kenapa cikgu masuk kelas lewat, loceng sekolah tak bunyi. Kenapa cikgu tidak buat mesyuarat panitia, belum mendapat arahan. Kenapa cikgu buat perancangan sehingga sekarang belum ada pelaksanaannya, semua cikgu sibuk. Kenapa cikgu kutuk saya begitu...Tidak, bukan saya kutuk cikgu tetapi orang lain. Dan akhirnya timbul "helah bela diri" yang menyalahkan orang lain yang tidak berdosa kerana kesalahan kita atau timbul lah pulak fitnah.. Seterusnya hubungan antara guru dengan guru menjadi keruh.
Apabila kita ditempat bersalah, akuilah dengan segera dan ikhlas dan cepat-cepat minta maaf supaya kita dapat memenagi hati orang yang bertanya. Cara tersebut bukan membuatkan kita berasa malu tetapi lebih menggembirakan dari mempertahankan diri.
Saya juga insaf atas perkara ini...
Maaf Zahir dan Batin

5 comments:

penjejak maya said...

salam,

begitu la lumrah manusia sukar mengakui kesalahan tapi suka mencari salah..

cemomoi said...

huh idop manusia penuh alasan dan helah melepaskan diri

Mohamad said...

salam penjejak maya dan cemomoi,
Perkara ini memang tidak dapat kita elakkan dan seperti kata penjejak maya- sudah lumrah manusia. Hanya terkenang ..... spt kata cemomoi manusia nie banyak alasannya kan.

ainnoraini said...

biasa la tu dah namenye pun manusia...tak pernah nak akui kesilapan & kesalahan...

selamat berpuasa

ckLah@xiiinam said...

Asam garam...

Semoga kehadiran kita di dunia ini sentiasa menyenangkan orang kelililing kita...

Oegangan saya...
Kalau kita memudahkan jalan orang lain, InsyaAllah, Allah mudahkan kita pada sesuatu urusan kelak.

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati