PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, August 4, 2010

98. Jadilah Peniaga Yang Beretika, Pengguna Yang Rasional

Utusan Malaysia, Selasa 20 Julai 2010 melaporkan lebih 15,000 peniaga kecil di sekitar Lembah Kelang membanjiri Stadium Titiwangsa untuk memohon lesen sementara bazar Ramadan di Kawasan Lorong Tuanku Abdul Rahman dan Masjid India. Namum tempat yang disediakan oleh DBKL hanya 400 sahaja. Ini bermakna tidak semua peniaga akan mendapat tempat untuk berniaga.
Hanya yang bernasib baik sahaja akan menikmati rezeki Ramadhan di situ. Namun apa yang diharapkan oleh orang ramai ialah pembeli mendapat pembelian terbaik dengan nilai wang yang dikeluarkan walaupun ada jaminan harga barang tidak akan naik. Bagi menjamin keadilan kepada pengguna, kita berharap supaya peniaga yang bernasib baik ini akan menjual sendiri di tapak berkenaan dan bukan menjual tapak tersebut kepada orang lain untuk mendapat untung mudah.
Dalam pemasaran, pengguna disebut “Consumer is the king”, Pengguna ada kuasa untuk membeli seumpama raja tetapi seringkali pengguna tertipu dengan pelbagai iklan, alasan atau perletakkan harga yang tidak munasabah. Pelbagai cara dilakukan oleh peniaga untuk menarik perhatian pengguna untuk membeli. Kita juga perlu sedar bahawa tujuan peniaga ialah mendapat sebanyak mungkin “Keuntungan”, walaupun kadangkala kita lihat mereka mengaut keuntungan dalam jual beli bagaikan “Perompak terhormat".
Dalam satu peristiwa, semasa saya menaiki sebuah bas ekspress dari Kuala Lumpur ke Alor Setar pertengahan tahun lepas, di Pudu Raya, seorang pemuda tiba-tiba naik di atas bas sambil membahagikan air kotak (Jus Mangga- Jenama saya tidak ingat) kepada semua penumpang dari depan hingga ke belakang. Semua orang dapat satu termasuk saya. Pada sangkaan saya dan penumpang lain, mungkin itu adalah salah satu dari perkhidmatan bas tersebut kerana keadaannya seperti direstui oleh pemandu dan pekerja bas. Sebelum ini pun ada Syarikat Bas Ekspress yang berbuat begitu.
Sangkaan kami meleset apabila pemuda tersebut ke depan semula dan membuat pengumuman air kotak yang diagihkan tersebut adalah untuk dijual dengan harga yang agak mahal. Oleh kerana rasa malu kerana sudah terambil air kotak tersebut, ramai penumpang membayar dengan harga yang diminta. Sampai kepada saya, saya kembalikan air kotak tersebut kepadanya tanpa berkata apa-apa. Dia memandang tepat kepada saya dan dengan muka masam dia berkata dengan agak kasar, “Kamu fikir boleh dapat free kah, masuk tandas pun kena bayar”, Saya tidak menjawab kata-katanya. Masih berdiam diri dan ambil sikap tidak peduli.
Melihat saya kembalikan air tersebut, penumpang lain selepas saya pun ikut buat begitu. Rakan sebaya saya di sebelah berkata, “kalau jadi apa-apa kita bukan seorang kan?”, Sambil menepuk paha saya. Saya berdiam bukan kerana takut tetapi saya mahu pulang dengan selamat. Bukan mahu bertengkar dengannya sehingga berlaku sesuatu yang tidak diingini. Saya patut menolak pelawaan pemuda tersebut untuk membeli. Saya cuba meletakkan diri saya sebagai seorang pengguna yang “rasional” dan "mengajar" beliau adab berjual beli. Saya tidak akan miskin walaupun terpaksa membayar Rm10.00 sekotak. Kenapa saya perlu membeli kerana saya tidak perlukan air tersebut sedangkan dalam beg saya ada bekal air minuman. Cara “Perniagaan” yang dilakukan oleh pemuda tersebut bagi pendapat saya adalah salah. Tiada paksaan dalam urusan jual beli. Itu hak pengguna.
Banyak lagi kejadian-kejadian yang tidak masuk akal dalam urusan perniagaan, namun, sebagai peniaga bertindaklah sebagai peniaga yang beretika dan sebagai pengguna bertindaklah sebagai seorang pengguna yang rasional. Semak harga dari kedai-kedai sebelum membeli. Jangan diikut pengguna yang “Tidak Rasional” yang membeli ikut rasa hati dan akhirnya bila rasa terpedaya atau ditipu kita sendiri yang merana sakit hati. Kita berhak menolak hidangan yang kita pesan jika ia berlainan seperti yang diiklankan, kita patut menolak pembelian jika perletakkan harga tidak munasabah, kita berhak menolak pembelian jika barang yang sampai rosak atau tidak serupa seperti yang dipesan. Jadilah seorang pengguna yang “rasional”, Jangan membeli semasa perut lapar, kerana bila perut lapar secara automatik kita akan terdorong menjadi pengguna yang “tidak rasional”. Contohnya akan kita lihat semasa bulan Ramadhan nanti di bazar-bazar Ramadhan akan datang… memang sah, ada antara kita (bukan semua) yang menang membeli alah memakai.
TERIMA KASIH CIKGU
***Bagi mereka yang meninggalkan puasa tahun lepas, masih ada masa untuk puasa ganti. TIDAK SABAR RASANYA SAYA MENUNGGU RAMADHAN...

2 comments:

ilahjy said...

saya dlm jarang p pasar ramadan..2,3 kali jer p sbb nak beli air tebu.. tiap tahun mcm tu laa..tak berapa selera makan kat pasar rmdan sbb depa masak pagi..hehe

bab juai air tu..mmg teruk dasar niaga org tu... jgn2 dia terdesak nak guna duit tak? hehe..kalu saya pun akan pulang balik air tu..

Mohamad said...

Salam ilahjy,
Kali pertama saya jumpa orang berniaga macam tu. Jika balik sorang biasanya saya pakei bas KL ke A/S. Bukan apa saja-saja nak jalan dan yang bestnya bila berhenti di R & R. Suasana yang x ada di sini. Nak cari duit pun buatlah cara elok, biarlah beretika sikit..

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati