PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, August 12, 2009

54. DUGAAN YANG MAHA KUASA

  1. Alhamdulillah, bersyukur kita kehadrat Allah S.W.T dengan izinnya jua masalah air yang dihadapi oleh SMKB selama lebih seminggu yang memaksa kita bercuti ganti kian pulih. Petang tadi jam 4 petang (12 Ogos) saya dimaklumkan oleh pegawai JKR En.Liku, pihak JKR akan mengepam air, sebelah pagi dari jam 8.00 hingga 10.00 pagi, petang dari jam 4.00 hingga 6.00 petang dan sebelah malam dari jam 8.00 malam hingga 10.30 malam.
  2. Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak JKR Belawai, terutama En. Liku dan rakan-rakannya dan JKR Sarikei terutama En. Salihin, En. Azri dan En. Chieng yang betungkus lumus mengatasi masalah kemudahan asas ini. Demikian juga Timbalan Pengarah JKR, En Safri yang sentiasa menghubungi saya dari masa ke semasa bertanyakan tentang masalah ini selain dari pejabat Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak- Cg Melisa dan dari PPD Mukah serta Daro.

  3. Keperihatian pihak JKR ( Yang selama ini dipermainkan dengan kata-kata Jangan Kerja Rajin) nampaknya salah sama sekali. Bantuan air pertama yang diterima oleh SMKB pada tengah malam (12.30 malam) 4 Ogos 2009 bersama En. Azri dan rakan-rakannya membuktikan bahawa JKR (JAGA KEBAJIKAN RAKYAT). Tahniah semoga berkekalan dan dengan penuh harapan kita mengharapkan bantuan JKR dari masa ke semasa. Jika ada peruntukan, pihak sekolah juga akan mengambil tindakan sewajarnya seperti yang disarankan oleh pihak JKR.

  4. Ucapan terima kasih juga kepada pihak YB Datuk Norah Tun Rahman, YDP PIBG, Pegawai Tadbir Daerah Kecil Belawai dan orang perseorangan yang sentiasa bertanya khabar tentang masalah sekolah.

  5. Di SMKB kita sangat memahami bahawa masalah ini bukannya masalah langsung dari kelemahan manusia tetapi sedikit ujian dari yang maha kuasa (KEMARAU). Walau bagaimanapun sejak semalam 11 Ogos hujan sudah mula turun (Dipercayai pembenihan awan yang dilakukan) dan kita percaya dengan kehendaknya juga masalah ini akan diatasi.

  6. Keputusan sekolah ditutup pada 3 Ogos hingga 7 Ogos adalah jalan terakhir yang difikirkan sangat perlu pada masa tersebut. Lebih-lebih lagi SMKB adalah sekolah harian berasrama. Cuti sekolah ini adalah cuti berganti dan telah diluluskan oleh pihak Jabatan Pelajaran. Para pelajar akan diberitahu dari masa kesemasa tarikh-tarikh sekolah ganti (Hari Sabtu)yang telah ditetapkan.

  7. 10 Ogos 2009 sekolah telah dibuka semula, walaupun tidak pulih sepenuhnya tetapi saya dapati bahawa semua warga sekolah, guru-guru dan murid-muridnya sangat bersemangat untuk sama-sama memulakan P & P. Ini menunjukkan masalah yang kita hadapi sekarang bukan alasan SMKB tidak boleh Cemerlang 2010. Begitu juga dengan ibu bapa yang SMS dan membuat panggilan di pejabat, bertanyakan bila sekolah akan dibuka semula.

  8. Saya merasa terharu mendengar bahawa ada dikalangan penduduk setempat yang mengambil murid-murid yang jauh sebagai anak angkat sehingga kini untuk meringankan beban sekolah. Semoga budi baik yang ditunjukkan oleh penduduk kampung dibalas dengan ganjaran yang berlipat ganda oleh Allah S.W.T. Tidak kurang juga murid-murid dari Kampung Jerijeh yang mohon kepada saya menganggut air untuk kegunaan tandas murid dan guru dan penduduk kampung yang sentiasa mempelawa mengambil air dari perigi yang digali di rumah masing-masing.

  9. Peristiwa-peristiwa ini menunjukkan bahawa dugaan Allah S.W.T ini ada hikmah disebaliknya: Saya petik sedikit tulisan dari blog ini http://sahamump.blogspot.com/2009/04/tujuan-dugaan-allah-swt-kepada-hambanya.html Antara hikmah dugaan Allah ialah:

    **Untuk membersihkan dan memilih, yang mana orang mukmin yang sejati dan yang mana orang2 munafik

    **Untuk mengangkat darjat dan menghapuskan dosa

    **Untuk menguji sejauh mana ketaatan dan kesabaran hambaNya

    **Untuk membentuk dan mendidik keperibadian manusia, sehingga menjadi umat yang berbudi tinggi

    **Sebagai latihan, supaya manusia terbiasa menerima berbagai ujian, dengan demikian akan bertambah kesabaran, kuat cita-cita dan tetap pendirian.
  10. Piala Kemenangan Asrama Terbilang- Tempat ke 4

    Tempat pertama : SMK Siburan- Kuching. Tempat kedua : SMK Merapoh Lawas-Limbang. Tempat ketiga: SMK Dato' Patinggi Kedit, Betong. Keempat: SMK Belawai, Daro-Mukah.

  11. Semasa guru-guru dan murid-murid bercuti, pada hari Jumaat 7 Ogos 2009 sekolah kita telah di lawati oleh 2 orang pegawai dari Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak iaitu Cg Selamat dan Cg Wahab Wak. Tujuan utamanya adalah untuk membuat penilaian ke dua Asrama SMKB sambil memantau pembangunan sekolah. Keputusan yang diumumkan di SMK Agama Sri Aman sangat memberangsangkan. Walaupun asrama SMKB dinobatkan tempat ke 4 dari 10 penyertaan peringkat Negeri Sarawak sangat membanggakan. Kali pertama SMKB menyertainya kita mampu berjaya ke tahap itu. Tahniah kepada semua wardan dan pelajar asrama. InsyaAllah tahun hadapan kita akan berusaha dengan gigih dan mencari kelemahan serta membaikinya.

  12. Sekali lagi, ingin saya ingatkan kepada semua warga sekolah jagalah kesihatan, jagalah makan minum, belajar berjimat cermat dan hadapi dugaan ini dengan tabah dan hati yang cekal, semoga kita beroleh kejayaan dan sentiasa di lindungi Allah.

Gambar Hiasan - Seronoknya dapat mandi macam ini. Lokasi Air Terjun Lata Bukit Hijau, Kedah. Pantai Belawai Pun Best... jika ada guru yang berminat boleh kita tubuh Kelab Berkayak kan?

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati