PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, August 19, 2009

55. Selamat Bercuti dan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa

  1. Minggu depan sekolah akan bercuti selama seminggu. Ini bermakna semua pelajar dan guru dapatlah berehat. Walau bagaimanapun dalam pada itu bagi pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR dan SPM masa yang ditunggu semakin dekat. Sementara bagi guru-guru walaupun bercuti perlu menghabiskan semakan kertas jawapan pelajar.
  2. Saya percaya semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan pada tahun ini sedang berusaha bersungguh-sungguh kerana mereka tahu peperiksaan ini sangat penting untuk masa depan masing-masing. Bagi pelajar tingkatan 3, inilah masanya kita perlu menunjukkan bahawa kita juga pelajar cemerlang dengan memperbaiki keputusan UPSR yang lalu. Dengan keputusan peperiksaan PMR yang baik nanti, para pelajar dapat meneruskan pelajaran ke tempat lain terutama di sekolah Teknik dan melihat bahawa dunia ini sangat luas, bukannya kita terkongkong di kawasan Tanjung Manis dan Sarikei sahaja.
  3. Begitu juga dengan pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM. Peperiksaan ini sangat bererti sekali kerana nilai sijilnya sangat tinggi. Dengan keputusan yang baik sudah tentulah akan menjamin para pelajar akan menyambung pelajaran sama ada ke tingkatan 6 atau ke peringkat yang lebih tinggi iaitu Diploma.
  4. Jangan ada penyesalan dalam hidup kita, bak kata pepatah Sesal dahulu pendapatan, sesal Kemudian Tidak Berguna. Ikulah nasihat guru-guru kerana mereka adalah orang yang terlatih memandu kita kearah kecemerlangan terutama dalam pelajaran. Jangan selepas keputusan peperiksaan keluar, dan masing-masing dah dapat slip. Mula dengar tangisan penyesalan dan mula marahkan diri sendiri kenapalah aku dulu tidak belajar bersungguh-sungguh, kalaulah aku belajar persungguh tentu keputusan lebih baik dari ini.
  5. Nak masuk tingkatan 6 pun susah, inikan pula nak keperingkat yang lebih tinggi. Dah tu adalah dikalangan pelajar mula membuat rayuan masuk ke tingkatan 6. Merayu-rayu kita supaya kita di terima. Jika keputusan kita bagus perkara-perkara yang mamalukan kita seperti itu tidak akan berlaku.
  6. Para pelajar ambillah iktibar dari orang lain, bagaimana kehidupan orang berjaya dalam pelajaran dan bagaimana rupanya kehidupan orang yang kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Benar rezeki itu dari Allah, tetapi jika berusaha lebih dari orang lain maka Allah akan memberi lebih dari orang lain. Setiap usaha kita pasti ada ganjarannya, kita perlu berusaha dan kemudian kita bertawakkal kepadanya.
  7. Oleh itu gunakanlah masa cuti ini sebaik mungkin, belajarlah di rumah, kurangkan masa melepak di tepi jalan yang tidak membawa faedah. Ulangkaji pelajaran, jaga kesihatan dan makan minum terutama keadaan sekarang dengan menularnya penyakit H1N1.
  8. Saya juga yakin guru-guru telah melakukan sesuatu yang terbaik untuk para pelajar SMK Belawai. Kerja rumah yang diberi mencukupi dan akan disemak dengan sepenuhnya. Saya yakin pada tahun ini kita akan berjaya meletakkan SMK Belawai di luar kawasan SPR - sekolah Prestasi Rendah atau keputusan lulus lebih 50%. Kita mesti mencapai target iaitu lebih 65% seperti yang dipersetujui bersama.
  9. Di saat-saat akhir ini gunakan budi bicara cikgu, berikan motivasi sepenuhnya kepada pelajar. Selalu ingatkan mereka tetang pentingnya pelajaran dalam hidup. Uji mereka dengan soalan-soalan peperiksaan lalu atau soalan-soalan dari sekolah-sekolah lain. Buat runcingan soalan dan kenalpasti tajuk-tajuk yang sering keluar. Berikan penekanan kepada bab-bab penting dan yang paling penting adalah bagaimana kita gunakan pendekatan MaCS dengan berkesan. Kenalpasi potensi pelajar dan kita mengajar mereka dengan berkesan.
  10. Dalam masa cuti ini, cikgu fikir-fikirlah sesuatu yang terbaik yang kita dapat persembahkan kepada pelajar dalam P & P. Jangan cepat mengalah dan terlalu emosi. Buat kajian untuk diri sendiri supaya apa yang kita persembahkan kepada pelajar adalah sesuatu yang istimewa dan dikenang pelajar sehingga akhir hayat. Sebagai seorang guru kita bermain dengan perasaan. Jika kita pandai mengambil hati pelajar, pelajar akan suka akan kelas kita, tetapi jika sebaliknnya perasaan meluat yang meluap-luap jika lahir dalam diri pelajar, ia akan menimbulkan banyak masalah kepada P & P seterusnya. Bagi guru-guru yang hebat sudah tentu pelajar akan tertunggu-tunggu kedatangan tetapi bagi guru sebaliknya pelajar harap guru tersebut tidak datang.
  11. Guru yang baik bukan semestinya garang tetapi tindak tanduknya dihormati. Bukan sahaja dikalangan pelajar tetapi dikalangan rakan guru. Kerja hebat, masa masuk kelasnya hebat, P & P hebat dan mempunyai sikap yang baik serta dihormati. Saya yakin semua nilai ini dimiliki oleh semua guru di SMKB dan SMKB akan berjaya seperti yang dicanangkan.
  12. Akhir sekali saya mengucapkan selamat bercuti kepada semua guru dan pelajar. Selamat balik kampung. Jaga kesihatan lebih-lebih lagi pada masa sekarang wabak H1N1 yang sedang menular dan telah mengorbankan banyak nyawa. Pakai topeng muka jika ditempat awam. Minum air bersih, cuci tangan baik-baik sebelum makan. Tutup mulut ketika bersin dan waspada selalu. Sampai kita berjumpa lagi selepas cuti. Salam kemerdekaan dari saya dan selamat menunaikan ibadah puasa, semoga kita melaluinya dengan penuh keimanan. Wassalam

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati