Kokurikulum pada asasnya adalah bertujuan untuk membentuk diri pelajar yang seimbang tetapi ia kurang mendapat sambutan dari segi penglibatan atau sokongan pihak tertentu. Abu Bakar Nordin (1991) menyatakan ia terjadi kerana sekolah atau institusi pendidikan lebih mengutamakan kecemerlangan akademik.
Walaupun ko-k diwajibkan ia masih pada tahap kurang memuaskan. Keadaan ini disebabkan beberapa faktor yang melibatkan guru, ibu bapa dan institusi pendidikan itu sendiri. Antaranya:
Walaupun ko-k diwajibkan ia masih pada tahap kurang memuaskan. Keadaan ini disebabkan beberapa faktor yang melibatkan guru, ibu bapa dan institusi pendidikan itu sendiri. Antaranya:
- Tanggapan yang salah terhadap ko-k - Ko-k bukan kegiatan akademik yang tidak diberi penilaian. Oleh itu ibu bapa tidak menggalakkan anak-anak menyertainya dan masa tersebut digunakan untuk kelas tuisyen dan kelas muzik. Selain itu pencapaian cemerlang pelajar tidak diberi pengiktirafan sewajarnya dan pasaran pekerjaan lebih mementingkan pencapaian akademik.
- Kelemahan Guru dalam Pelaksanaan Aktiviti ko-k - Pembabitan guru kurang memuaskan. Guru mengganggap ini adalah beban tambahan dan bukan sebahagian kurikulum sekolah. Ada segelintir guru penasihat yang tidak mahir dengan kegiatan beruniform, kelab dan persatuan. Mereka tidak inovatid dan berinisiatif menentukan aktiviti seperti khidmat masyarakat, rekreasi dan pengayaan yang bersesuaian dengan tahap perkembangan dan kemampuan pelajar.
- Masalah dan Tanggapan Yang Salah Dikalangan Pelajar - Tinjauan Unit Disiplin Bahagian Sekolah pada 1983 mendapati kebanyakkan pelajar berpendapat kegiatan ko-k tidak mengnganggu kurikulum kerana dibuat diluar waktu persekolahan. Dengan itu ia melatih mereka membahagikan masa dan mengisi waktu lapang. Bagaimanapun faktor tempat tinggal yang jauh, pengangkutan dan prasarana sekolah menyebabkan mereka tidak dapat membabitkan diri dalam ko-k.
Masalah ini jika dibiar berlarutan akan membantutkan hasrat pendidikan yang ingin membentuk pelajar menjadi inisan yang mulia serta boleh dipercayai untuk memimpin negara pada masa depan.
Usaha-usaha yang patut dilakukan:
- Pelaksanaan ko-k perlukan strategi tertentu dan dibuat berlandaskan prinsip untuk menggalakkan pelajar merancang, menentukan matlamat atau objektif serta berusaha mencapainya. Galakan penyertaan dan aktiviti perlu sesuai dengan minat pelajar dan selaras dengan pengetahuan akademik.
- Guru harus memikir aktiviti yang memberi pelajar peluang untuk bekerjasama mengatasi masalah, meningkatkan prestasi, mematuhi peraturan, memimpin, bertanggungjawab serta mengeluarkan pendapat.
- Guru perlu menjalinkan hubungan masyarakat melalui Hari Kokurikulum, di mana orang ramai dapat menyaksikan kegiatan ko-k di sekolah.
- Guru penasihat perlu diberi latihan mencukupi supaya dapat mengelola dan menilai aktiviti yang dijalankan. Pelajar yang mempunyai pencapaian terbaik perlu diberi penghargaan.
- Penerangan yang jelas mengenai ko-k perlu diberikan kepada ibubapa supaya mereka memahaminya.
- Sekolah perlu menggalakkan aktiviti selari dengan masyarakat setempat supaya mendapat kerjasama dan bersefahaman dengan masyarakat. Gunakan pengaruh pelajar untuk pembabitan ibu bapa.
- Pelajar yang terlibat dalam ko-k perlu mempunyai "First hand information" mengenai mutu program, pengalaman, dan hubungan mereka dengan guru. Mereka juga digalak berkongsi pengalaman dengan ibu bapa. Selain itu pelajar juga menjadi penghubung antara sekolah dengan masyarakat. Langkah ini dapat membantu pihak sekolah memberi persefahaman kepada ibubapa dan masyarakat mengenai ko-k yang dijalankan disekolah serta faedah terhadap perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek pelajar.
Sumber : Pendidik - Bil 44 / Januari 2008
Note: SMK Belawai telah menerima 1 CD dan 1 fail aktiviti ko-k pada 30 Ogos 2008 dari PPDK Daro- Bahan tersebut kini ada di PSS. Semua guru boleh meminjam dan memikirkan aktiviti terbaik untuk SMK Belawai
No comments:
Post a Comment