PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Wednesday, March 14, 2012

219.MAJLIS BERSUA KEMBALI 3RD BATCH UUM SETELAH 22 TAHUN

Mesyuarat AJK Pengelola, Datuk Yusof Jantan, Zuhainan, Roland, Azam (tiada dalam gambar) dan Ujang , Merancang Majlis bersua kembali..
(Gambar dari FB Azam Bin Sulaiman)
Majlis bersua kembali 3rd Batch UUM setelah 22 tahun terpisah antara satu sama lain yang sama-sama menuntut Ilmu dan sama-sama menyelami suka dan duka sebagai penuntut di Menara Gading akhirnya terlaksana. Walaupun pada mulanya cadangan yang dikemukakan oleh rakan di dalam laman social facebook seperti mustahil, tetapi bila seorang demi seorang menyatakan hasrat untuk bersua kembali seperti memberi satu kekuatan bahawa majlis ini akan berjaya untuk dilaksanakan. Bersyukur kepada Allah, walaupun tiket pertama terpaksa dibatalkan kerana terpaksa hadir sesi bersama Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak di saat-saat akhir pada 9 March, dengan cara “waiting list” pada malam tersebut dapat juga saya bersama-sama menyertai rakan-rakan yang lain dalam majlis tersebut  pada 11 March 2012 di World Youth Hotel, Melaka.

Hotel tempat pertemuan. Pekerja hotel baru sahaja selesai memasang banner..
Banner siap dipasang pada malam 10 March 2012, hanya menanti kedatangan rakan-rakan ( Gambar dari FB Saudara Azam Sulaiman)
Saya percaya rakan-rakan yang lain juga turut memberi komitmen yang tinggi untuk majlis ini. Ada yang terpaksa membatalkan majlis lain demi untuk bersama rakan-rakan yang lama tidak bertemu. Ada yang terpaksa batal untuk bercuti bersama keluarga. Ada yang bergegas datang selepas habis bekerja dan sampai semasa majlis berlangsung dan ada yang terus balik selepas sebaik sahaja majlis selesai kerana esok terpaksa turun bekerja dan sebagainya. Namun pengorbanan rakan-rakan rasanya amat berbaloi walaupun hanya sekejap tetapi sangat bermakna lebih-lebih lagi bila kelihatan semua rakan-rakan sama-sama bertukar-tukar no telefon antara satu sama lain seolah-olah selepas ini tidak terputus lagi perhubungan silatulrahim. Apa tidaknya, dulu mana ada handphone secanggih sekarang. Nak telefon keluarga pun hanya pakai public phone yang terpaksa berbaris panjang sama ada di tamansiswa atau di kampus. Namun tidak kurang juga rakan-rakan yang memberi nama untuk datang dan terpaksa membatalkannya pada saat akhir kerana ada komitmen lain yang lebih penting dan tidak dapat dielakkan..

Antara rakan-rakan yang awal hadir (Gambar dari FB Saudara Azam Sulaiman)
Semakin ramai rakan-rakan yang hadir (Gambar dari FB Azam Bin Sulaiman)
Tahniah saya ucapkan kepada AJK pengelola majlis bersua kembali ini yang dipengerusikan oleh Saudara Azam Bin Sulaiman yang kini menjawat Jawatan sebagai Pengarah Koperasi Negeri Melaka dan dengan sokongan kuat Yang Berbahagia Brigedier Datuk Yusuf Bin Jantan mantan Datuk Bandar Melaka, Bandaraya bersejarah yang membantu mejayakan Majlis Makan Malam dan mempromosikan Melaka dengan mengajak rakan-rakan serta keluarga masing-masing menaiki bot  Melaka River Cruise. Begitu juga dengan rakan-rakan lain di Melaka seperti Roland dan Ujang yang bertungkus lumus menjayakan majlis ini.

Bergambar kenangan beramai-ramai pada malam 11 March 2012
Ucapan dari Saudara Azam bin Sulaiman dan Datuk Yusof Bin Jantan
Bertemu kembali
Seperti yang dikatakan oleh pengerusi pengelola, saudara Azam Bin Sulaiman. Pertemuan ini merupakan suatu yang bersejarah dan tidak dapat digambarkan kegembiraannya. Pertemuan ini diharap dapat mengeratkan kembali silaturahim sehingga ada cadangan untuk menubuhkan koperasi. Cadangan pertemuan semula kali ke 2 dan berusaha untuk mengumpul lebih ramai lagi rakan-rakan yang lain ialah pada tahun 2015 di Pulau Langkawi dengan agenda yang lebih menarik dan bermakna. Pertemuan kali ini melibatkan 37 orang rakan dan termasuk keluarga masing-masing dianggarkan hampir 200 orang.

Berbakat : Azam Sulaiman dan Roland (Roslan Che Wail)
Mahadi : Masih seperti dulu..
Perjalanan ke Melaka River Cruise
Melaka River Cruise
Berbaris untuk menaiki bot
Menikmati keindahan sungai sambil bertanya khabar
Betul-betul menarik, bawalah keluarga melancong ke Melaka
Agenda pada malam 11 March 2012 dimulakan dengan bacaan doa oleh Cg Badrul Anam dengan disusuli surah Al-Fatehah untuk disedekahkan kepada rakan-rakan yang terlebih dahulu kembali ke Rahmatullah. Kemudian di susuli dengan ucapan saudara Azam Bin Sulaiman dan diakhiri ucapan oleh Datuk Yusuf Jantan sebagai tuan rumah. Dalam ucapan Datuk Yusuf jelas membayangkan kegembiraannya apabila beliau memohon rakan-rakan memanggilnya dengan nama “glamer”nya dulu iaitu “Ucop” atau “Cup” sahaja dan beliau menyebut seorang demi seorang rakan dengan nama-nama serta gelaran semasa di UUM dahulu dan mendapat tepukan dari semua rakan yang hadir.

Menggamit kenangan lama, bermain sepak raga (Gambar dari FB Mohd Asri)
Suatu yang menarik semasa pertemuan ini ialah, masing-masing menegur dari segi perubahan fizikal. Ada yang masih kekal seperti dahulu, rambut masih hitam dan ada yang kelihatan lebih bergaya dari masa “study” dulu. Ada yang dulunya kurus, tetapi sekarang .. ada yang dulunya berisi tetapi sekarang dah kurus.Dulunya sihat sekarang bertarung dengan penyakit 3 serangkai. Dulunya rambut hitam legam tetapi kini sudah bercampur, tidak kurang juga dulu yang berambut lebat, kini dah macam professor. Di tepi sahaja beranmbut tetapi di tengahnya lukus. Ada juga rakan-rakan yang dipandang dari jauh langsung tidak di kenali, jauh sangat berubah dalam masa 22 tahun ini. Bukan niat untuk ketawakan kejadian Allah maha pencipta, tetapi perubahan-perubahan ini sebenarnya adalah antara isi perbualan masing-masing setelah lama tidak bersua. Tidak kurang juga pertemuan ini diisi dengan kenangan masa lalu, semuanya seolah-oleh baru semalam baru berlalu. Sehingga ada rakan-rakan yang bemain sepak raga bulat di hadapan hotel sebelum majlis sebenar bermula untuk menggamit kenangan lalu, sehingga Md Noor Lat terhinjut2 sakitnya sehingga ke malam. Lupa agaknya dulu musim 20an tetapi sekarang sudah 40an dan ada yang hampir mencecah umur 50 tahun. Walau apapun majlis ini juga meninggalkan kenangan yang bermakna.

video
Video dari FB Saudara Khairul Anuar A Rahim : Reunion 3rd Batch UUM


Harapan kita pada pertemuan pada tahun 2015, jika diizinkan Allah, dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Kita harap semua rakan tidak kira dari Sabah dan Sarawak. Utara, selatan dan rakan-rakan di Pantai Timur Semenanjung juga dapat menyertai kita. Tidak kita lelaki dan perempuan. Sama-sama kita luangkan masa untuk bersama dan mengenang kembali semasa di Universiti Utara Malaysia Bandar Darul Aman. Buangkan sifat rendah diri, seperti kata Datuk Yusuf Jantan. Pekerjaan dan pencapaian rakan-rakan, semuanya adalah kehendak Allah. Yang lebih bermakna ialah kita adalah rakan sejawat yang dulunya bersama-sama mempunyai kenangan di tempat yang sama untuk dikenang bersama…

Selamat Bersua kembali pada tahun 2012..InsyaAllah

Terima Kasih Cikgu..

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati