PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Sunday, June 12, 2011

189.Selamat Kembali ke Sekolah

Kelihatan para pelajar SMK Belawai berpusu-pusu masuk ke sekolah. Mereka tidak sabar-sabar untuk menimba ilmu.. InsyaAllah kamu akan berjaya dengan apa yang kamu usahakan.
Esok bagi negeri-negeri yang bercuti pada Sabtu dan Ahad akan mula bersekolah. Namun bagi sekolah-sekolah yang negerinya bercuti pada Hari Jumaat dan Sabtu telah pun mula bersekolah pada hari ini. Bagi yang belum bersedia untuk memulakan bersekolah tentunya merasakan sekejapnya cuti kali ini. Alamak.. sekejapnya cuti, esok dah nak sekolah. Kerja rumah yang diberikan oleh guru-guru belum lagi siap, banyak lah pulak.. Bagi guru-guru yang belum siap menyemak kertas peperiksaan pelajar, sudah tentu kelam kabut, rasa menyesal pun ada kerana tidak menyemak sedikit demi sedikit. Malam ini Af akhir pulak, kertas masih berlambak. Mau timbang kati atau kilo atau esok ada pelajar yang menjadi mangsa untuk tandakan kertas objektif atau atau ada yang jadi mangsa untuk menghitung markah.

Guru bertugas dan pengawas sedia menanti para pelajar
datang ke sekolah pada waktu pagi.
Bagi guru-guru yang hebat, tentu semuanya sudah awal-awal selesai. Esok adalah hari di mana kertas peperiksaan akan di semak bersama pelajar, sama ada salah tanda atau salah pengiraan markah. Selesai bersama pelajar, markah akan diserahkan kepada guru tingkatan untuk tindakan seterusnya. Tentunya kerja-kerja yang menetapi masa ini tidak mengganggu tugas guru-guru lain untuk bertindak cemerlang selanjutnya, kerana kerja-kerja memproses markah, menyedia buku laporan bukannya memakan masa yang singkat. Kekadang tunggu menunggu dan tagih menagih kerja-kerja yang dibuat oleh orang lain akan menimbulkan rasa tidak puas hati dan hubungan yang baik akan tercalar.

Walau apa pun, esok SMK Belawai akan di buka seperti biasa. Saya percaya semua guru-guru telah bertindak cemerlang. Semua guru bekerja dengan penuh azam dan beriltizam tinggi. Para pelajar asrama petang tadi telah pun mula memenuhi asrama. Para pelajar harian, saya kira tidak sabar-sabar lagi untuk memulakan sesi persekolahan kali ini. Harapan saya esok, tiada istilah “Blue Monday” hari Isnin yang tidak bermotivasi. Saya ingin melihat sesuatu yang terbaik daripada warga SMK Belawai, seperti mana sekolah akan di tutup 2 minggu lepas. Semua pelajarnya bersemangat tinggi, lagu sekolah, lagu negeri dan lagu negaraku dinyanyikan dengan penuh semangat. Begitu juga melanggah ke sekolah esok, semuanya bersemangat waja, tidak sabar-sabar untuk menimba ilmu dan bersedia menempuh peperiksaan awam pada akhir tahun ini bagi para pelajar tingkatan 3 dan 5.

Hari Isnin esok adalah hari bekerja bagi guru-guru dan hari belajar untuk pelajar. Hari isnin esok perlu dimulakan dengan penuh keceriaan, kegembiraan, keseronokkan dan apa sahaja yang mengambarkan tidak ada kesedihan yang melanda warganya. Tidak ada yang bersedih meninggalkan keluarga masing-masing. Tidak ada yang masih mahu meminta-minta cuti dipanjangkan atau ada pelajar yang akan ponteng sekolah kerana 2 minggu bercuti masih belum cukup. Sama-samalah kita mulakan Isnin esok bukan seperti hari Isnin 22 Januari yang digambarkan oleh Dr Cliff Arnall, seorang ahli psikologi dan bekas tutor di Cardiff University, hari isnin itu penuh dengan kesedihan, bermotivasi rendah dan sukar untuk memajukan diri. Ada yang menggambarkan bahawa bukan sahaja selepas bercuti panjang sahaja akan wujud “blue Monday” tetapi setiap Isnin selepas cuti 2 hari Sabtu dan Ahad. Ini bermakna setiap minggu akan ada “blue Monday” walaupun bukan alasan seperti yang diberikan oleh Dr Cliff Arnall. Biarlah kita lalui hari Isnin seperti yang saya katakana tadi, dimulakan dengan penuh keceriaan.

Selamat kembali ke sekolah, selamat bertemu kembali dan sama-sama kita usahakan untuk kejayaan bersama. Kepada semua warga pendidik di seluruh Malaysia, selamat bertugas semoga anda menjadi insan guru yang hebat dan di kenang oleh pelajar sepanjang hayat. Selamat bertugas..

Terima kasih cikgu..

6 comments:

IMANSHAH said...

Selamat kembali ke sekolah cikgu!! semoga terus bersemangat

Citarasa Rinduan said...

selamat bertugas semula cikgu...

bila pandang pengawas yang bertugas..teringat zaman ayu masa sekolah,. jadi pengawas kena tahan pelajar yang tak ikut peraturan...

duduk depan pintu pagar awal2 pagi.. hhehehe

iKhRam said...

selamat mngajar yer cikgu..
saya masih ada baki seminggu lagi bercuti sebelumm pulang ke maktab tercinta..

cemomoi said...

pagi ni mak bapak pon kelam kabut je depan pagar sekoloh

luahfikiran said...

SALAM,
SELAMAT KEMBALI BERTUGAS CIKGU ! TUGAS GURU TU CUKUP MULIA

cemomoi said...

report kad tak dapat lagik nih!

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati