PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Sunday, May 9, 2010

74. Buat pilihan dengan betul...

Sejak minggu lepas suasana di Bandar Sibu sangat meriah. Bagaikan pesta. Penduduk sekitar Bandar Sibu dan bandar berdekatan seperti Kapit, Sarikei, Mukah dan Kanowit keluar membanjiri pusat-pusat membeli belah membawa kaum keluarga sempena cuti umum - hari pekerja 1 Mei lalu. Ada diantara mereka yang mengambil kesempatan mengunjungi aktiviti-aktiviti yang dirancang seperti Pameran Komputer dan Kejohanan Cub Prix Sarawak 2010 Pusingan Kedua yang berlangsung pada 1 dan 2 Mei di Dataran Bandar Sibu.
Kedatangan Perdana Menteri Malaysia ke Sibu juga menarik perhatian ramai. Lawatan 1 Malaysianya yang bertumpu di Pekan Sungai Merah yang kebanyakkan penduduknya dari kaum Cina dan di Kampung Bandung, yang penduduknya majoriti Melayu / Melanau juga menarik perhatian. Ramai penduduk yang merasa sangat bertuah dapat bersalaman dan beramah mesra dengan beliau. Apatah lagi orang no 1 negara ini mengunjugi kedai-kedai dan rumah-rumah penduduk sekitar.
Sehingga hari penamaan calon untuk pilihan raya kecil Parlimen Sibu pada 8 Mei 2010 suasana masih meriah. Ramai penduduk mengambil peluang keluar beramai-ramai ke Dewan Suarah pada awal pagi, mengiring calon masing-masing dan sanggup berjalan jauh kerana semua jalan utama ditutup, selain sanggup menunggu lama sehingga jam 11.30am untuk mendengar pengumuman dari Wong See Meng, Pegawai pengurus PRK Parlimen Sibu, senarai calon yang akan bertanding selepas tempoh bantahan.
Sekarang bermulalah kempen bagi kedua-dua belah pihak untuk memenangi hati rakyat untuk membuat pilihan pada 16 Mei nanti. InsyaAllah pada hari tersebut juga saya akan bersama-sama penduduk Sibu, akan mengundi parti pilihan masing-masing. Pilihanraya di Sarawak agak unik, tidak seperti di semenanjung yang kelihatannya lebih agresif seperti laporan media dan para blogger. Malam tadi Berita TV menyatakan, belum nampak lagi perang poster berlaku sebaliknya banyak poster hanya di lekatkan di bilik gerakan masing-masing. Saya percaya pengetahuan berpolitik penduduk di sini adalah tinggi tetapi jika masa yang ada dihabiskan dengan berkempen dan mendengar ceramah sana sini adalah tidak berbaloi jika dalam hati dan fikiran masing-masing sudah ada calon untuk dipilih.
Majoriti di Bandar Sibu ialah Kaum Cina Fuchau, jumlahnya 67% dari keseluruhan pengundi. Mereka sangat terkenal dengan sikap kuat bekerja untuk membina keluarga. Begitu juga dengan penduduk kaum lain yang menjadikan Kaum Cina ini sebagai contoh. Mereka bangun awal pagi membuka kedai masing-masing, bahkan ada dikalangan mereka bekerja walaupun orang lain sedang menyambut Tahun Baru Cina. Oleh itu tidak hairanlah bagi calon-calon pilihanraya, perlu bekerja keras, turun padang, pergi berjumpa dengan pengundi-pengundi di mana sahaja, seperti di Pasar Central yang selalu menjadi tumpuan kerana di sinilah tumpuan semua kaum yang berpendapatan rendah, Cina, Melayu dan Iban berniaga mencari rezeki.
Seperti yang dilaporkan oleh media massa berbagai isu ditimbulkan oleh penduduk. Dari isu kemudahan asas sehinggalah pengambilan tanah untuk pembangunan. Walau bagaimanapun terpulanglah kepada penduduk Sibu untuk memilih pemimpin. Bagi seseorang yang rasional sudah tentulah memilih siapa yang boleh menyelesaikan masalah berbangkit. Siapa antara mereka bertiga. Robert Lau Hui Yew? (Barisan Nasional), Wong Ho Leng?(DAP) atau Narawi Haron? (BEBAS).

Pasukan polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) mengawal rapi pusat penamaan calon (Dewan Suarah Sibu)

Biar siapapun yang akan terpilih. Adakah masalah penjualan babi yang tidak teratur akan selesai?

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati