PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Sunday, February 8, 2009

36. Keselamatan dan kesihatan

  1. 2 perkara ini memang dah jadi agenda utama sekarang. Walau di mana kita bercakap sudah tentu berkisar tentang keselamatan dan kesihatan. Begitu juga setiapkali perhimpunan mingguan perkara inilah yang saya tekankan supaya kita sama-sama jaga supaya tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku. Pengarah Pelajaran Sarawak, dalam perjumpaan dengan semua pengetua seluruh Negeri Sarawak pada 4 Februari lalu di RH Hotel, sibu, juga menekankan soal-soal keselamatan sama ada kepada warga pendidik dan yang dididik lebih-lebih lagi pada masa cuaca yang tidak menentu sekarang.
  2. Sana sini kita dengar banjir melanda dan ada juga kejadian tanah runtuh yang menyebabkan ramai rakan guru tidak dapat kesekolah dan pelajar tidak dapat belajar seperti biasa. Sekolah ditutup. Termasuk SMK Dalat yang telah beberapa hari bercuti kerana banjir. Selain itu penyakit Kaki, Mulut dan Tangan juga masih lagi menghantui kanak-kanak di Sarawak. Dengan kata lain masalah dah bertimpa-timpa dan sama-samalah kita ingat tentang keselamatan dan kesihatan ini.
  3. Saya juga difahamkan 2 orang guru SMK Belawai, pernah jatuh ke dalam sungai Rajang ketika hendak menaiki Bot Ekspress. Seorang di Jeti Sarikei dan seorang lagi di Jeti Tanjung Manis - dalam kejadian yang berasingan. Nasib baiklah, kedua-dua mereka selamat. Terima kasih banyak-banyak kepada saudara kita yang menolong menyelamatkan guru-guru ini. Jasa anda di kenang. Semoga Allah sahaja yang akan membalas jasa baik anda.
  4. Banyak kejadian yang menimpa guru-guru kita semasa menjalankan tugas mendidik anak bangsa kita. Walau bagaimanapun janganlah serik. Jadikan ia sebagai satu semangat bukannya penyebab kita berpindah. Guru-guru kita dikalangan penduduk tempatan juga menghadapi situasi yang sama. Jika mereka patah semangat ke mana mereka akan berpindah sedangkan di sinilah kampung halaman mereka. Oleh itu bersabarlah. Jadikan pengalaman tersebut sesuatu yang menarik. Bagaimana dengan sekumpulan guru yang terlibat dengan bot karam tempohari? tentu menyeramkan... lebih-lebih lagi yang tidak pandai berenang.
  5. Selain itu, saban hari juga kita dengar berbagai masalah melibatkan para pendidik, guru di rogol, dibunuh dan sebagainya. Namun selain kejadian yang tidak disangka-sangka berlaku, tidak kurang juga keselamatan guru terancam atas perbuatan sendiri, umpamanya terlibat dengan along. Gaji yang ada tidak pernah cukup. Terpaksa berhutang, akhirnya menyiksa diri sendiri. Akhirnya ada yang bekerja sebagai pemandu teksi, pengawal keselamatan dan terlibat dalam kes-kes jenayah. Perkara ini disuarakan oleh Pengarah dan kejadian ini amat memalukan warga pendidik.
  6. Sebagai seorang guru, kita disanjung oleh masyarakat. Apa yang kita lakukan dilihat, dinilai oleh masyarakat. Apa akan jadi jika ada guru yang terlibat dalam kecurangan akademik, tidak hadir bertugas, ada hubungan sulit antara guru & pelajar, terlibat dalam gangguan seksual dan meniru tandatangan pengetua. (SEMUA PERKARA INI TIDAK PERNAH BERLAKU DI SMK BELAWAI DAN TIDAK AKAN BERLAKU- SEKADAR MENGINGATI DIRI DAN GURU-GURU KERANA DISEBUT DALAM PERJUMPAAN DENGAN PENGARAH). Sudah pasti semua perlakuan tadi juga mencemar nama baik semua warga guru.
  7. Oleh itu saya mengingati diri saya dan guru-guru sama-samalah kita menjaga keselamatan dan kesihatan, kerana kedua-duanya adalah penting kepada kita. Kesihatan yang baik akan menjamin kewarasan kita berfikir. Jagalah imej kita. Hormati profesion kita.

MALANG TIDAK BERBAU. KERETA SEORANG PENDUDUK TEMPATAN TERBABAS KE DALAM PARIT SELEPAS MELALUI SATU SELEKOH TAJAM SELEPAS JAMBATAN DARI ARAH TANJUNG MANIS KE BELAWAI PADA HARI JUMAAT, 6 FEBRUARI 2009 JAM 2.30 PETANG. BERSABARLAH IA UJIAN DARI ALLAH.

1 comment:

Achik Yan said...

lepas ni, kena wajibkan guru yang nak bertugas di sarawak utk blaja berenang.. :)

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati