PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Monday, August 11, 2008

8. Amanat Dari PPG Mukah Sempena Sambutan Hari Guru 2008 Bahagian Mukah 2008 - Di Politeknik Mukah

Perkara-perkara yang perlu diperbaiki / diperbetulkan

  1. Pematuhan pada tarikh akhir- sangat lemah di bahagian mukah. Setakat ini semua urusan ada saja yang belum hantar. Banyak pihak terjejas. Tidak pematuhan dari peringkat daerah, akan terjejas di peringkat gabungan dan seterusnya terjejas diperingkat negeri dan kebangsaan. Sarawak adalah negeri yang paling serious dan alasannya adalah logistic. Walaupun alasannya kukuh kita mesti ambil satu cabaran positf dan kita patuh 100% dan jangan beri pelbagai alasan. Tindakan tatatertib boleh diambil dalam bab D perintah-perintahan am –
  2. Pelanggaran peraturan dan prosedur – Bahagian tidak banyak tetapi jangan dibandingkan dengan bahagian lain tetapi jangan ambil mudah, walau pun satu kes berlaku ia adalah pencemaran. Ch penyalahgunaan wang, tidak hadir bertugas – jangan hilang pekerjaan dan mata pencarian. Amalkan “Clean” dalam semua perkara.
  3. Kesahihan data dan maklumat – Emis, SMM, SMA dll. – tidak tepat dan sah. Ia adalah kegagalan kita kemas kini data secara segera. Terutamanya tugas guru data yang selalu tangguh kerja. Ia boleh melibatkan peruntukan Anggaran Belanja Mengurus dan Peruntukan Perkapita Murid.
  4. Ketepatan format surat, nama orang, ejaan dan tarikh – kita institusi pelajaran patut beri pengajaran kepada orang tidak patut ada kesilapan. Prosedur surat adalah draf adalah pegawai meja dan minta PTR menaip. Dibawah ada nama orang yang draf dan orang yang menaip. Selepas ditaip, pegawai meja perlu semak dan initial dan baru hantar kepada orang yang akan menandatangani surat. Kalau tidak pasti ejaan sila rujuk kamus. Nama orang sangat penting, sesetengah orang tak kisah, tapi ada orang yang sangat ambil berat tentang itu, jadi berhati-hatilah.
  5. Sampah sarap – disekolah sampah sarap merata-rata. Walaupun sekolah uzur, lama dan sebagainya tetapi ia mesti teratur. Bangunan Lama dan tidak kemas adalah perkara berbeza. Walaupun lama kita mesti urus dengan baik. Jangan ada habuk dan sampah sarap. Ajar pelajar buang sampah ditempat yang sepatutnya dan langsung tidak dipedulikan. Rumput juga perlu dijaga. Jika syarikat pembersihan lemah gunakan PIBG. Kayu-kayu buruk disekolah perlu di beri perhatian sbb keselamatan.
  6. Buta huruf – Target 100% celik huruf dari peringkat sek rendah dulu. Jangan melepasi tempoh 5 tahun. Pengetua dan semua Pen Kanan bekerjasama dengan rakan2 sekolah rendah menangani masalah ini. Sekolah rendah boleh buat lawatan ke sek menengah bg mengurangkan kejutan budaya. Jika pelajar tidak dapat membaca sehingga tingkatan 5 ia adalah kegagalan guru dalam system pendidikan.
  7. Budi Bahasa- Masih terdapat dikalangan pelajar kita yang tidak menunjukkan budi bahasa yang tinggi terutamanya bila berhadapan dengan guru-guru dan pelawat yang dating ke sekolah. Dalam buku rekod mengajar perlu ada refleksi.

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

PERJALANAN INI:


23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah


1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu


16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah


13 Februari 2012 - 20 Januari 2017 - SMK Baru, Miri


22 Januari 2017 Hingga Sekarang - SM Teknik, Sejingkat, Kuching


PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.