PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Tuesday, April 26, 2011

180.Datang untuk membantu bukan mencari kesalahan...

Rumusan dari Pihak Nazir dan Jaminan Kualiti
Setelah beberapa hari di SMK Belawai
"SMK Belawai adalah antara yang terbaik yang pernah mereka hadiri" - Nazir

Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak akan datang melayang. Begitulah hakikatnya. Semuanya bermula dengan usaha dan pengorbanan. Dalam pada itu juga, kita biasanya melihat kejayaan yang kita kecapi dan miliki itu tidak cukup dan tidak seganding dengan yang diperolehi oleh orang lain. Kita melihat apa yang dimiliki oleh orang lain itu lebih baik dari apa yang kita ada, tetapi sebaliknya apa yang kita ada itu adalah yang terbaik. Sepatutnya kita perlu berbangga dengan apa yang kita miliki, dijaga dengan baik supaya tidak terlepas kepada orang lain dan berusaha lebih gigih untuk meletakkan diri ketempat yang lebih baik dengan apa yang kita ada.

Teguran dari 5 orang nazir dari JPNS Kuching yang berkampung di SMK Belawai pada 11, 12, 13 dan 14 April 2011 lalu sedikit sebanyak telah memberi semangat kepada semua penolong kanan, guru kanan dan ketua panitia bahawa SMK Belawai sekarang sebenarnya dalam kedudukan yang terbaik. Cuma, saya sedikit terkilan, rumusan nazir yang dibuat  selepas naziran, pencerapan dan semua dapatan tidak disertai oleh semua guru. Namun bagi guru-guru yang dicerap terutama bagi mata pelajaran Sejarah, Sains, Geografi, Bahasa Melayu dan Pendidikan Islam mereka akan lebih yakin, bersemangat dan boleh membuat perubahan pada P & P supaya lebih hebat dan cemerlang. Jangan melihat teguran nazir tersebut sebagai kelemahan kita tetapi jadikan ia sebagai panduan dan bantuan mereka kepada kita untuk maju ke depan.

Tanpa adanya teguran, kita akan menganggap bahawa apa yang kita lakukan adalah betul walaupun amalan kita salah. Panduan mereka dari surat-surat Pekeliling dan Arahan yang dikeluarkan oleh pihak Jabatan Pelajaran perlu dijadikan contoh. Ada beberapa perubahan yang dilakukan yang kita anggap terbaik untuk pelajar, tetapi dipandang salah kerana kita tidak akur dengan Pekeliling yang dikeluarkan, contohnya guru yang tidak Perpendidikan Islam tidak boleh mengajar subjek tersebut walaupun kita kekurangan ustaz dan ustazah. Kita menerima, teguran ini dengan hati terbuka dan perubahan perlu dibuat dengan segera supaya kita sentiasa dilandasan yang betul.

Pernah seorang rakan pengetua, menceritakan beliau pernah bertekak dengan nazir mengenai penyediaan makanan di Asrama. Dalam kontrak mengatakan ikan yang perlu disediakan untuk makanan pelajar ialah ikan kembung, tetapi malangnya pada masa tersebut tiada ikan kembung dan terpaksa ditukar dengan ikan jenis lain. Pemantauan nazir mendapati bahawa satu kesalahan telah dilakukan dan telah ditegur. Satu perselihan pendapat berlaku, tetapi beliau terpaksa akur kerana pihak nazir, mereka berpandukan kepada pekeliling yang sedia ada dan pelanggaran arahan adalah satu kesalahan. Syukurlah, sekarang ada sedikit perubahan, dalam kontrak makanan yang mengatakan bahawa jika kita tidak dapat menyajikan makanan tersebut, kita boleh tukar dengan makanan lain yang serupa atau yang tidak jauh bezanya dengan apa yang terlah ditetapkan..

En Mazlan (Nazir), guru kanan dan ketua panitia - mendengar penerangan / rumusan dari ketua nazir.
Menurut En Mazlan, pemeriksaan nazir kali ini agak berbeza sedikit di mana aspek kemenjadian murid diberi lebih penekanan. Dari 18 orang guru yang dicerap mereka dapati bahawa kemenjadian murid di SMKB terbaik, murid2 nya bersopan santun, mengikut peraturan dan aspek kebersihan diri, kelas dan persekitaran sekolah juga amat baik. Dalam pada itu 11 kelas ditarafkan sebagai kelas harapan dan 7 darinya memuaskan. Kehadiran murid juga baik iaitu 95.27%. Ini menunjukkan kadar ponteng sekolah boleh dibaiki lagi dan untuk mencapai 100% mungkin agak mustahil.

Ko-K akademik agak lemah, namun dari segi persediaan guru untuk P & P adalah terbaik. Semua refleksi ditulis dan diambil tindakan. Masih ada guru yang mengajar sehala dan tidak melibatkan penyertaan murid. Namun penggunakan ABM (Alat bantu mengajar) dan tenologi pendidikan adalah baik.  Saya rasa tidak rugi saya membelanjakan wang yang banyak untuk LCD TV untuk setiap kelas kerana ia digunakan dengan berkesan. Selain dari itu, dapatan nazir yang lain ialah tentang perancangan strategic, yang dilihat tidak lengkap dan perlu dikaji semula.

Perhimpunan sekolah juga mendapat sedikit komen dari nazir. Kebetulan minggu tersebut adalah penggunaan Bahasa Inggeris. Mereka dapati 95% Bahasa Inggeris digunakan dan ia tersasar dari matlamat MBMMBI.  Selain dari itu mereka juga berpuas hati dengan keceriaan sekolah dan ia adalah salah satu peransang kepada pelajar kearah kecemerlangan. Usaha-usaha untuk menceriakan sekolah bukanlah satu yang membazir tetapi ia adalah cemin kepada kecemerlangan warganya.

Terima kasih kepada semua guru terutama bagi 5 mata pelajaran yang terlibat, bertungkus lumus menyediakan semua dokumen yang diperlukan seperti dalam senarai semak yang diperlukan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti tersebut. Semoga semua teguran dijadikan panduan untuk cikgu bekerja dengan lebih bersemangat. Gunakan hasil perbincangan secara personal antara cikgu dan nazir tersebut untuk menngkatkan kerja sebagai kerjaya cikgu. Berkongsi pengalaman dengan guru-guru lain untuk meningkatkan kepuasan kerja.

Terima kasih dan tahniah kepada semua guru, terutama kepada guru-guru tingkatan 5 (SPM 2010) kerana usaha kita semua SMKB telah mendapat surat penghargaan dan tahniah daripada Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak kerana peningkatan dalam SPM.

Terima kasih cikgu...

4 comments:

IMANSHAH said...

Alhamdulillah, tahniah. Kami baru sahaja dapat status SBT, maka selalulah nazir turun

Mohamad said...

Imanshah..
Tahniah kepada semua guru dan pentadbirnya... kejayaan tersebut adalah berkat usaha dan pengorbanan semua guru...

cemomoi said...

cabaran yang berjaya dihadapi walopon dugaannya macam-macam... syabas atas ksesungguhan cekgu dalam mendidik anak bangsa

Mohamad said...

Terima kasih Cemomoi..

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.
Anda Adalah Tetamu Saya, Kehadiran Anda Sangat-sangat dihargai. Terima Kasih
Elok Bahasa Bekalan Hidup, Elok Budi Bekalan Mati