PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



Sunday, May 10, 2009

49. TERIMA KASIH CIKGU

  1. Tanpa disedari, nampaknya sudah setahun blog ini beroperasi. Kali pertama posting pada 7 Mei 2008 dengan tajuk "Faktor-faktor yang melemahkan minda" dan akhirnya blog ini telah menjadi penghubung antara saya dengan rakan-rakan guru. Harapan saya agar blog ini mendatangkan banyak manfaat.
  2. Saya sangat terhutang budi kepada seorang sahabat, En. Lokman, orang pertama yang memperkenalkan dan mengajar saya membuat blog sendiri (pada masa tersebut semua orang bercakap tentang blog). Dalam masa 15 minit (sbb ada temujanji) dengan semangat ingin tahu yang amat mendalam blog ini diwujudkan dengan tanpa tujuan tertentu tetapi dengan harapan dapatlah mula menulis semula seperti dulu sehingga kemuncaknya dapatlah hadiah. (Tempat kedua Sajak Berunsur Islam anjuran Jabatan Agama Islam Kedah)
  3. Walaupun blog ini tidak sehebat blog rakan-rakan yang lain dan lebih bersifat peribadi, Namun saya rasa ada kebaikkannya kerana kata orang "Tak kenal maka tak cinta". Apabila kita mengenali seseorang maka kita senang untuk bekerja, kerana saya merasakan kita dalam sebuah keluarga yang besar yang saling perlu memerlukan antara satu sama lain.
  4. Jika dilihat pada "Counter" dalam blog ini nampaknya membanggakan juga, lebih 4,000 orang telah membukanya sama ada secara sengaja atau tidak oleh guru-guru di SMKB atau sebaliknya. Sedikit sebanyak guru-guru di SMKB terutamanya dapat memahami apa azam saya terhadap pekerjaan dan harapan saya terhadap rakan-rakan guru dan bukan guru di bawah seliaan saya. Sesuatu yang kita buat, kita kena buat bersungguh-sungguh kerana jika kita tidak buat bersungguh-sungguh, ia adalah satu kerugian, sebaliknya jika tidak tercapai juga, kita boleh berpuas hati kerana kita sudah berusaha tetapi ada yang lebih berkuasa yang menentukannya - Allah.
  5. Sebagai seorang yang di latih dalam bidang perakaunan dan perdagangan "Bijak Merebut Peluang" adalah satu perkara yang saya sering titik beratkan dan tidak boleh diabaikan. Peluang yang datang kadangkala sekali sahaja dalam hidup kita, jika kita terlepas peluang tersebut maka untuk menantikan peluang yang lain tentunya memakan masa atau tiada peluang lagi. Kita berpeluang membangunkan SMKB, maka sama-samalah kita berjuang supaya apa yang kita sasarkan akan berjaya. Semoga jasa kita dikenang ibarat Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Kejayaan di SMKB adalah kejayaan kita bersama.
  6. InsyaAllah, Blog TERIMA KASIH CIKGU - yang kini sudah mempunyai satu objektif yang jelas akan diteruskan dengan memberi info-info berguna kepada masyarakat guru dalam memperkasakan profesion perguruan terutama di SMKB. Saya percaya dari pengalaman yang ada dan dari kursus-kursus yang saya hadiri akan saya paparkan supaya kita sama-sama dapat berkongsi ilmu.
  7. Bagi rakan-rakan saya di Alor Setar, Terengganu dan Cg Naimah - (Yang sama-sama mejadi JU- Jurulatih Utama Perdagangan bg Negeri Sarawak) yang terjumpa blog ini dan menghubungi saya, saya sangat-sangat gembira kerana nampaknya tidak terputus silaturahim antara kita walau di mana kita berada .

TERIMA KASIH CIKGU -

No comments:

RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

PERJALANAN INI:


23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah


1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu


16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah


13 Februari 2012 - 20 Januari 2017 - SMK Baru, Miri


22 Januari 2017 Hingga Sekarang - SM Teknik, Sejingkat, Kuching


PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.