PESAN SAIYIDINA ALI RA

“Barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepada ku”.
"Kecantikan dan pakaian itu bukanlah penghias diri, sesungguhnya ilmu dan adab itu yang menjadi hiasan diri seseorang. Bukanlah yatim seseorang itu yang kematian bapanya, sesungguhnya yatim yang sebenar apabila ketiadaan ilmu dan adab".



RAKAN GURU YANG DIHORMATI...

Monday, November 29, 2010

137.Pembelajaran dan Pengajaran, Kreatif dan Inovatif

Siapa dulu?
Banyak kegunaan telur ayam sebelum menjadi ayam.
Banyak juga peribahasa / kata bidalan
 yang dikaitkan dengan ayam
Ayam dulu ke, telur  dulu.. ayam le dulu sebab ayam dulu di sebut. Ye ke? Tapi kalau di sebut.. Telur dulu ke atau ayam dulu.. Telurlah dulu sebab yang disebut telur dulu. Macam tu ke jawapannya.. Yelah kalau dibincangkan tentunya sampai kiamat pun tak akan habis-habis, jika perbincangan berterusan dan tiada siapa yang mahu mengalah akhirnya nanti boleh berakhir dengan pertengkaran dan menimbulkan hubungan yang tidak baik. Tetapi jika diikutkan asal usul kejadian manusia, Allah jadikan Adam dulu, kemudian Hawa barulah ada kelahiran.. sudah tentulah ayam dulu sebelum telur...

Dalam dunia pendidikan, sudah lama kita disogokkan dengan perkataan P & P atau Pengajaran dan Pembelajaran.  Sangat mustahil Jika seseorang cikgu tidak tahu  apa itu P & P sudah tentu Pengajaran dan Pembelajaran.  Pengajaran dulu atau Pembelajaran dulu? Aduh .. ini pun satu hal juga, semua buku-buku pedagogi dan kaedah-kaedah P & P di pasaran semuanya menyebut Pengajaran dan Pembelajaran, maka pengajaran lah dulu bukannya Pembelajaran. Namun bila kita gunakan “Google search” juga berlambak-lambak senarai Pengajaran dan Pembelajaran yang keluar.. tetapi hanya satu sahaja yang menyebut tentang Teori Pembelajaran dan Pengajaran.  Sudah tentulah pada fikiran kita yang satu ini salah?.. SILA TEKAN DISINI

Asal Usul Pembelajaran
Banyak kerosakkan kepada manusia
bermula dari atas bumbung
Antena TV, Parabola, Internet, Astro
dll yang memberi kesan langsung
kepada pemikiran manusia
Jika ia digunakan dengan baik, baiklah
jadinya, jika sebaliknya... maka
sesungguhnya manusia itu selalu
di dalam kerugian...
Berbalik kepada asal usul manusia, siapa sebenarnya guru Adam dan Hawa.. siapakah yang mula-mula mengajar Adam dan Hawa tentang erti kehidupan. Semasa Adam keseorangan dan kesunyian di dalam syurga, terdetik dalam diri Adam dia perlukan teman. Tiada guru yang mengajar  Adam, dia perlukan teman dan Allah telah mencipta Hawa untuknya. Begitu juga bila berlaku kematian di sebabkan pertikaian adik beradik, 2 orang anak Adam.  Dalam kehidupan anak-anak Adam dan Hawa mereka belajar adanya kematian, tetapi yang menyempurnakan pembelajaran tentang kematian itu ialah burung-burung.. Di ceritakan bagaimana anak-anak Adam dan Hawa ini mencontohi bagaimana burung-burung menanam bangkai burung jika kematian berlaku. Pengajarannya ialah jika ada kematian maka manyatnya perlu di kebumikan. Kenapa dikebumikan? Disinilah perlu adanya guru-guru yang hebat untuk memberi sebab dan akibat jika mayat tersebut terbiar tanpa di pedulikan. Siapa guru tersebut, tentulah guru yang pakar yang telah dipelajari berpandukan Al-Quran dan Sunnah. Orang yang pakar dalam bidang ini sudah tentulah ustaz dan ustazah.

Tiada siapa yang mengajar kita menjadi perenang yang hebat dalam rahim ibu sehingga kita berjaya lahir ke dunia. Tiada siapa yang mengajar kita menangis meminta susu semasa kita lapar. Tiada siapa yang mengajar kita merangkak sehingga kita dapat berjalan. Setelah umur kita meningkat, kita mula menunjukkan sesuatu yang kadang-kadang dilarang dan kadang-kadang kita dipuji oleh ayah ibu dan saudara mara, maka secara tidak langsung pendidikan secara tidak formal sudah berlaku dan diterapkan seterusnya dihantar ke sekolah untuk mendapatkan pendidikan formal.

Semasa permulaan kita di dalam rahim ini, tiada siapa yang mengajar kita berenang, tetapi kita telah diberi kuasa berenang sekuat hati mendahului saudara kita yang lain. Dalam persaingan tersebut kita telah memenanginya sehinggalah kita lahir ke dunia. Selapas dilahirkan maka bermulalah pembelajaran demi pembelajaran ketahap-tahap tertentu sehinggalah dapat berjalan seterusnya mendapat pendidikan tidak formal di rumah seterusnya pendidikan formal di sekolah. Dalam meniti hari ke hari pelbagai pengetahuan yang kita dapat, dan pengetahuan yang ada di luar waktu persekolahan itu adalah lebih banyak berbanding pendidikan formal lebih-lebih lagi dengan ledakan maklumat yang ada sekarang.

Keputusan yang diambil oleh Jemaah Nazir,  Pengajaran dan Pembelajara ditukar kepada Pembelajaran dan Pengajaran untuk SKPM semakan 2010 amat bertepatan sekali dan dilihat lebih kepada reality. Guru-guru kini benar-benar dilihat sebagai mentor, sebagai fasilitator, sebagai jurulatih  dan sebagai “Coach” seperti mana  yang di war-warkan. Mana-mana guru yang masih mengekalkan P & P “Berpusatkan guru”  dapat kita simpulkan sudah ketinggalan zaman. P & P Wajib “Berpusatkan pelajar” kerana kini pengetahuan guru untuk mengajar bukan segalanya. Banyak yang pelajar tahu melebihi diri kita sebagai guru.


Guru Kreatif dan Inovatif


video

Kreatif dan inovatif bukannya sesuatu yang senang untuk diajar
Ia memerlukan seseorang yang mempunyai minat yang besar
Untuk melakar, untuk mencuba dan mengadaptasikannya
Menjadikan sesuatu yang hambar menjadi menarik

Untuk memudahkan pembelajaran dan pengajaran maka guru-guru perlu menyediakan suasana atau “Mencipta Suasana” yang menarik dan berkesan. Untuk menarik minat pelajar sudah tentu guru-guru perlu memikirkan pembelajaran dan pengajaran yang kreatif dan Inovatif selain tidak mengabaikan kebajikan dan keperluan sahsiah pelajar. Dengan potensi pelajar yang berbeza, guru perlu mencari teknik2 yang sesuai untuk merangsang minat murid dan mereka boleh belajar secara aktif, serta menerima ilmu dalam suasana yang gembira. Apabila seseorang guru sudah dapat “mengambil hati pelajar” mereka akan disayangi. Kedatangan guru-guru ini akan sentiasa dinanti oleh pelajar. Guru ini akan menjadi Idola dan sentiasa di sebut-sebut dan guru ini sebenarnya sudah berjaya mempengaruhi intelek, emosi dan minat pelajar. Guru ini juga telah berjaya menterjemahkan isi pengajarannya berbanding dengan guru-guru yang hanya sekadar guru.

Dalam P & P sebenarnya tiada satu kaedah pun yang “Tetap” yang boleh digunakan oleh guru-guru untuk mencemerlangkan pelajar. Walaupun dalam ilmu pendidikan, semasa di university atau di maktab-maktab kita di ajar menggunakankan berbagai kaedah dan teknik seperti Kaedah tunjuk cara (demonstrasi), Simulasi, kaedah pengajaran kumpulan, Kaedah perbincangan, kaedah penyelesaian masalah, Kaedah oudioligual, Kaedah kodkognetif, Kaedah projek dan lain-lain, namun kepelbagaian guru dan kebijaksanaan guru untuk digunakan untuk subjek-subjek tertentu adalah amat penting. Tidak mustahil guru yang hanya menggunakan kaedah tradisional “ Chalk and Talk” lebih hebat dari guru-guru yang menggunakan pelbagai kaedah tetapi P & P nya tidak meninggalkan kesan yang baik keatas para pelajarnya.  


Cikgu Shida



















Lihatlah dari sudut yang positif . "Positive Thinking" . Rakan-rakan guru Cikgu Shida mungkin lebih mengetahui apa yang dilakukan olehnya, berbanding dari kita yang berada diluar. Adakah kita seperti guru ini yang bersungguh2 dalam pekerjaannya... atau kita menegur sehingga dia terasa hati dan tidak melakukan apa2.. atau berpindah dari sekolah ini yang semakin menyerlah pencapaiannya dari segi sahsiah pelajar atau menjadikan sistem pendidikan kita semakin jemu dan kurang bermaya. Berapa jumlah pelajar yang tidak boleh membaca yang akan naik ke tingkatan 1 mulai 2011?.. Ubahlah sikap kita yang suka mengeji kepada memuji dan sama-sama kita doakan guru ini sentiasa memikirkan sesuatu yang bermanfaat untuk pelajarnya dan tidak lokek untuk berkongsi dengan rakan guru yang lain.
Cikhu Shida..Bersabarlah.... 

Cikgu Shida, Nama ini sekarang sudah tidak asing bagi kita kerana terkenal di alam maya ini dengan penonjolannya yang berani. Guru ini sangat kreatif dan Inovatif. Sepatutnya kita berbangga dengan kehadiran beliau dengan pelbagai idea yang menarik. Beliau merupakan guru yang kreatif dan inovatif. Jika saya GB di mana sekolah beliau berkhidmat, saya adalah orang yang sangat bertuah. Namun apa yang berlaku, beliau telah dikutuk habis-habisan kerana kreativiti dan keputusan yang beliau ambil, memaksimakan penggunaan sumber teknologi yang ada pada masa kini.

Kreativiti dan inovasi yang dipaparkan beliau telah dinilai oleh orang ramai secara terbuka yang bukan dalam bidang masing-masing Banyak komen yang nagatif menyerang peribadi beliau dengan pandangan mengeji dengan menghamburkan kata-kata yang kesat. Namun kita sebagai rakan guru yang memahami apa yang cuba dilakukan oleh Cikgu Shida. Beliau seorang yang berani merubah P & P menjadi yang terbaik, membina keseronokkan kepada para pelajar untuk datang ke sekolah. Mengatasi kes-kes ponteng seterusnya membina kawalan kelas yang sempurana disamping menafikan banyak kes-kes disiplin berpunca dari kelas-kelas dimana guru-gurunya amat lemah.

Dari pengamatan saya melalui “youtube” beliau mempunyai visi yang tersendiri dimana apa yang dilakukannya semata-mata untuk anak didiknya. Perkongsian Video yang dimuatkan di dalam “Youtube” membuatkan ramai anak muridnya dapat melayari dan melihat di rumah. Saya percaya pada masa sekarang sekurang-kurangnya 1 komputer setiap rumah sudah menjadi kenyataan, lebih-lebih lagi di Bandar disamping banyaknya Cafe Cyber. Secara tidak langsung, Cikgu Shida juga telah melakukan perkongsian pintar bersama-sama rakan guru yang lain, jika guru-guru lain merasakan idea tersebut berguna digunakan di sekolah masing-masing.

Saya tidak fikir Cikgu Shida mencari publisiti murah. Dia tidak kisah dengan tomahan dan komen-komen. Namun apa yang pasti pelawat-pelawat FB dan Youtube nya sangat memberansangkan. Walaupun di gertak supaya aduan dibuat kepada Kementerian Pelajaran Malaysia, beliau tidak merasa gentar kerana beliau tahu bahawa tujuannya amat murni. Jika ada sekalipun aduan yang dibuat, kita berharap pihak Kementerian dapat berfikir dengan rasional sebelum mengenakan apa-apa hukuman yang menghalang guru-guru daripada memikirkan daya kreativiti untuk mengajar anak-anak didik secara bersungguh-sungguh.

Yang pipih tidak datang melayang, yang bulat tidak datang bergolek Untuk mencapai sesuatu kejayaan adalah tidak mudah. Banyak teori yang dicipta di dunia ini dicipta oleh orang yang gila-gila.. Peringkat pertama mereka di kutuk, diherdik, dan sebagainya tetapi apabila menampakkan kejayaan dan di terima pakai mereka menjadi terkenal dengan idea gila-gila tersebut. Bagi mereka yang melihat apa yang dilakukan oleh guru-guru kreatif ini di sudut yang negative maka kita tidak akan beroleh apa-apa.. tetapi jika dilihat disudut positif maka kita sangat2 teruja melihat anak2 anak murid Cikgu Shida belajar dalam suasana gembira, seronok, tidak jemu, tidak tertekan dan mereka dapat mengikut arahan yang diberi tanpa paksaan... Saya harap ramai lagi guru-guru kreatif seperti Cikgu Shida dan berharap beliau akan berusaha sehingga suatu hari beliau boleh dimartabatkan sebagai Guru Kreatif dan Inovatif dalam mana-mana sambutan hari guru atas pengorbanan beliau.. 

Terima kasih cikgu..

Wednesday, November 24, 2010

136.Jadilah Diri Sendiri

Lambang Sebuah Kejayaan
Dari Usaha dan Keringat
Hari ini hari ke 2 di seluruh Negara adalah hari yang paling penting kepada semua pelajar tingkatan 5. Mereka menduduki peperiksaan besar, peperiksaan SPM. Sudah tentu ada yang begitu yakin akan meraih kejayaan besar dan sedang berkira-kira berapa A’s yang akan mereka perolehi. Sebaliknya sudah tentu ada yang sekadar datang memeriahkan suasana kerana ada yang tahu hanya menulis nama sendiri dan beberapa patah perkataan dan sedikit pengetahuan matematik. Pelajar-pelajar yang selama ini tidak ke sekolah dengan masalah tersendiri juga menampakkan diri masing-masing di dalam dewan peperiksaan dan jika betul dengan keinsafan pada riak wajah maka mereka akan berjaya seterusnya kejayaan ini akan dibukukan, mereka pelajar bermasalah, tetapi berjaya mengatasi pelajar lain yang selama ini bertungkus lumus berusaha datang ke sekolah tanpa rekod ponteng. Seterusnya akan menjadi idola dan contoh sebagai ikutan kepada pelajar lain.

Di SMKB,  Pagi-pagi lagi ramai ibu bapa yang datang, menghantar anak masing-masing sehingga ke Dewan Peperiksaan. Syukur, saranan saya kepada ibu bapa disambut dengan baik. Sekurang-kurangnya para pelajar merasakan usaha mereka selama ini dihargai. Bukan hanya dimarah, diherdik dan dihukum kerana tidak membaca buku atau tidak berusaha bersungguh-sungguh, tetapi pengorbanan mereka selama ini, walaupun belum menampakkan hasil yang tuai telah dibayar dengan nilai kasih sayang dari seorang ibu dan dari seorang ayah yang selama ini menaruh berbagai harapan. Kehadiran guru mata pelajaran dan guru-guru lain serta YDP PIBG SMKB juga dilihat sebagai pembakar semangat mengiringi semua calon hingga ke dalam dewan peperiksaan. Anda boleh melakukan yang terbaik.

video

 Cara ini bukan satu penyelesaian yang baik untuk meraih kejayaan

Tidak pernah dalam sejarah, pelajar yang gagal diberi hadiah. Yang selalu kita dengar ialah hari Kecemerlangan Kecemerlangan Pelajar atau Hari Penyampaian Sijil dan Hadiah. Begitu juga bagi Anugerah Cemerlang Dalam Perkhidmatan, tiada sedikit pun terlintas untuk memberi anugerah kepada guru-guru yang bermasalah atau yang berprestasi rendah. Semua orang mahukan kejayaan, begitu juga pelajar. Tiada yang mahukan kegagalan, tetapi potensi diri mungkin berbeza dengan rakan-rakan yang lain. Tekanan demi tekanan membuatkan diri dalam dilemma. Kita tidak dapat mnenyelami jiwa mereka ketika ini dan peristiwa yang sangat menyedihkan apabila seorang calon SPM dari Johor meninggal dunia di dalam dewan peperiksaan. Belum pun sempat kertas peperiksaan pertama di buka beliau pergi buat selama-lamanya..

Debaran yang dialami oleh pelajar kini sangat hebat dalam menunaikan kehendak diri dan yang berkepentingan. Namun kadang kala harapan yang terlalu tinggi kepada pelajar yang tidak berupaya menjadikan kita lupa apakah matlamat utama pendidikan dan Falsafah Pendidikan Negara. Kita mementingkan matlamat pencapaian sekolah dan Gred Purata Sekolah (GPS). Usaha-usaha yang kita jalankan lebih kepada “Berorientasikan peperiksaan” dan bagi seolah-sekolah yang mengalami berbagai tapisan pelajar sudah tentu usahanya berganda-ganda untuk mencapai sasaran.

Namun dalam situasi sebegini ibu bapa perlu menjadi penyelamat. Dalam mengejar kejayaan anak-anak kita perlu akur akan perbezaan mereka berbanding dengan adik beradik yang lain dan ada perbezaan potensi dengan pelajar-pelajar yang lain. Berikan kasih sayang yang tidak berbelah bagi dan tiada pilih kasih jika ada kegagalan. Kata bidalan nyiur setandan pun ada kecil besar, berair dan langsung tiada isi. Ini kan pula manusia, Kegagalan dalam pelajaran bukan gagal untuk terus hidup, kajian menunjukkan tiada kaitan kejayaan pelajar dalam peperiksaan dengan kejayaan mereka dalam usia dewasa.

Kelulusan yang baik yang diperolehi oleh semua pelajar sehingga di Menara Gading sudah pasti menuntut pekerjaan yang baik. Namun siapakah yang mencipta pekerjaan bagi para pelajar ini? .. Percaya atau tidak, ramai pelajar yang tercicir telah menjadi usahawan yang terkemuka. Ada yang membuka ladang dan ada yang membina empayar perniagaan dan lain-lain. Satu kisah benar yang di ceritakan oleh rakan saya, seorang yang dulunya semasa belajar bercita-cita untuk mengusahakan sebuah Pharmacy jika dia berjaya dalam pelajaran.

Malangnya separuh jalan dia tidak dapat meneruskan persekolahan. Tetapi cita-citanya tidak tidak berhenti di situ, beliau berusaha mencari modal dan membuka pharmacy dengan menggunakan kepakaran rakan-rakan yang lulus dalam bidang ini sebagai pekerjanya. Akhirnya beliau mempunyai beberapa rangkaian Pharmacynya. Lalu saya teringat kisah bagaimana Henry Ford mencipta kereta. Banyak cerita yang saya baca menyatakan bahawa dia sendiri yang menciptanya tetapi ada yang mengatakan Henry telah menggunakan kepakaran rakan-rakannya dalam bidang ini dan menghasilkan keretanya yang pertama Ford Model T yang membuatkan beliau terkenal di seluruh dunia. Paling dekat dengan kita di sini ialah ramai kontraktor kelas F yang hanya memiliki sijil-sijil tertentu sahaja tetapi mereka berjaya menjadi usahawan walaupun tiada ijazah.

Tan Sri Loh Boon Siew
Mendiang Loh Boon Siew (Tan Sri), Berhijrah dari China ke Malaysia ketika berumur 12 tahun dan bekerja sebagai makanik. Beliau menambah pendapatan dengan mencuci bas dengan upah sebanyak 10 sen. Beliau buta huruf sepenuhnya sehingga ke akhir hayat. Beliau tidak pandai membaca dan menulis tetapi beliau telah menyediakan pekerjaan bagi ribuan orang. Banyak lagi contoh lain, tetapi yang sedikit ini, sekurang-kurangnya ia menjadi contoh dan teladan, tiada kegagalan dalam hidup. Tidak cemerlang dalam pelajaran tetapi cemerlang dalam bidang lain. 

Kata seorang bapa kepada saya, anaknya adalah seorang yang pandai berbanding dengan anak-anak yang lain, semua kerja yang disuruh oleh guru dapat dibereskan dengan baik tetapi setiap kali peperiksaan dia gagal mendapat markah yang tinggi. Sangat menghairankan.. Namun bagi saya, beliau tetap pelajar yang pintar tetapi dalam peperiksaan walau sebanyak mana ilmu yang kita ada tetapi tidak dapat dicurahkan ke atas kertas dalam masa yang terhad dengan strategi yang betul dia akan mendapat markah yang rendah atau kemungkinan besar akan gagal.

Kata Douglas Mallock, kurang lebihnya.. Jadilah dirimu sendiri, Kalau tidak dapat menjadi meranti di puncak bukit, jadilah aur (Buluh) di tepi bukit yang teranggun.. Kalau tidak dapat menjadi rimbun, jadilah rumput menghiasi jalan... Kalau tidak dapat jadi haruan, jadilah sepat yang terlincah di dalam paya.. Kalau tidak dapat jadi nakhoda, jadilah pengikut yang terbaik .. Jika tidak menjadi bulan, jadilah bintang.. Jika tidak menjadi jagung jadilah keledek. Bukannya besar atau kecil kamu akan menang tetapi jadilah diri kamu yang terbaik..

TERIMA KASIH CIKGU

Sunday, November 21, 2010

135. Sedarlah anak-anak, siapapun kamu, kamu harus berjaya...

Beberapa hari lagi peperiksaan SPM dan STPM akan bermula. Namum bagi sesetengah pelajar (Kecuali yang sudah sedar) masih lagi ke sana kemari bagai tiada apa yang berlaku padahal mereka akan menempuhi peperiksaan yang sangat penting dalam hidup dan sebagai batu loncatan kepada masa hadapan yang lebih baik, ke Universiti seterusnya untuk mendapatkan perkerjaan yang baik. Sangat menyedihkan, terutama bagi anak-anak kita yang bumiputera yang tidak masuk nasihat, masih melepak di gedung-gedung perniagaan, melepak ditembok-tembok  dan langsung tidak peduli apa akan berlaku pada masa depan masing-masing.

Bila keputusan peperiksaan keluar dan tidak mendapat keputusan yang memuaskan maka mulalah menunjukkan keinsafan yang melampau, menangis dan sebagainya. Tetapi sebelum ini usaha untuk lulus peperiksaan hanya ala kadar bukannya bersungguh-bersungguh. Tiada usaha yang boleh dikatakan usaha sendiri tetapi usaha guru-guru atas tanggungjawab profesion. Dengan keputusan yang ada mulalah tercari-cari tempat yang sesuai, merayu-rayu untuk masuk ke tingkatan 6 dan ada yang berputus asa dan mula masuk ke pasaran kerja. Namun bagi mereka yang berusaha dan berjaya mencapai keputusan yang cemerlang tiada masalah dan laluan untuk masa depan terbuka luas tanpa ada halangan untuk ke mana-mana.

Bagi sesetengah pihak, perkara ini dilihat atas kelemahan pihak pentadbiran terutama pengurusan pengetua atau guru besar (barangkali ada kebenarannya). Namun bagi sekolah-sekolah yang berusaha bersungguh-sungguh dengan pelbagai program dan masih tidak mencapai keputusan yang baik atau mengekalkan keputusan seperti sebelum ini sudah tentu mendatangkan kekecewaan yang berganda-ganda. Pengetua atau guru besar dahulu lebih baik dari yang ada sekarang (Barangkali ada kebenarannya) namun kita perlu ingat tentang adanya perubahan sumber, perubahan penilaian, perubahan guru, perubahan mata pelajaran yang diajar oleh seseorang guru, perubahan persekitaran dan pelbagai perubahan semasa yang mempengaruhi pelajar untuk menjana modal insan cemerlang. Tidak dinafikan ada sekolah yang terus cemerlang dan menerima pelbagai anugerah..

Untuk menuding jari kepada sesuatu pihak adalah mudah, tetapi sebelum membuat apa2 hukuman, adalah lebih elok mencari kenapa dan bagaimana untuk menolong sekolah tersebut supaya menjadi cemerlang seperti yang diharapkan oleh jabatan.  Adakah pengetua atau guru besar yang tidak ingin sekolahnya maju seperti sekolah-sekolah lain?  Dan ada yang menyalahkan guru-guru sesebuah sekolah yang dilihat sebagai lemah dan tiada daya saing dengan sekolah-sekolah cemerlang yang lain.

Lebih malang jika ada di antara ibu bapa yang tidak melihat, kelemahan anak-anak adalah kelemahan didikan awal mereka di rumah. Sesetengah ibu bapa (Bukan semua) langsung tidak pernah melihat apa yang dibawa oleh anak-anak ke sekolah, apa yang ada dalam beg sekolah selain dari buku teks dan buku tulis yang kadang-kadang hanya beberapa buah buku sahaja. P & P guru terganggu kerana masalah tiada buku  dengan alas an lupa, tidak ingat, tertinggal, salah jadual, hilang, salah simpan, kawan pinjam dll. Dalam beg sekolah pula bukan sekadar buku yang dibawa bahkan ada rokok, pil khayal, minuman keras dan benda-benda bahaya dengan tujuan tertentu yang boleh dibawa ke pengetahuan pihak polis. Apa lagi jika ibu bapa yang tidak tahu membaca dan menulis, sudah tentu semua kepercayaan diserahkan bulat2 kepada anak2.

Ramai anak-anak (Bukan semua) yang mewarisi sifat dan sikap ibu bapa. Pembengis, pemarah, pemabuk, perokok,  kedekut, pemalu, pengotor, peramah, mesra, sopan santun, berkalibar, penuh hormat dan lain-lain sifat positif dan negative. Ada pelajar yang datang ke sekolah dengan gaya alim, bertudung, bersongkok dan kopiah tidak lekang di kepala tetapi bila ditanya tentang sembahyang, puasa dan sebagainya.. sungguh malang sekali, langsung tiada jadual untuk 5 waktu, tetapi asasnya kepada Nya lah kita memohon pertolongan bila dalam kesusahan dan kepada Nya lah kita berserah dan bertawakkal setelah puas berusaha bukan sekadar hanya memohon di Majlis Sembahyang Hajat. Namun sebaliknya ada pelajar yang datang ke sekolah penuh dengan keimanan, kesopanan dan penuh tertib susilanya. Bukan sahaja sejuk perut ibu yang mengandungkannya tetapi sejuk di mata guru yang memandang dan penuh dengan pujian dan doa mengiringi perjalannnya sebagai pelajar cemerlang dan terbilang, berbanding dengan pelajar yang penuh dengan pelbagai masalah dan “Tulah” terhadap guru. Dan, setiap kali menjelang peperiksaan kita sibuk dengan majlis menghalalkan ilmu.

Saya tidak tahu sama ada masih ada ibu bapa seperti zaman saya belajar. Musim-musim peperiksaan beginilah ramai ibu bapa yang akan pergi ke rumah orang-orang alim memohon supaya dapat dijampi air untuk “Penerang Hati Anak” dan memudahkan anak-anak menjawab peperiksaan, tidak gentar dan berusaha dengan gigih. Seingat saya pada musim-musim beginilah rumah Tok Haji Aziz Pendang akan penuh dengan ibu bapa dari serata kampung, datang dengan harapan sedikit sebanyak air jampi tersebut dapat menolong dan memudahkan urusan anak-anak. Bukannya niat untuk menduakan Allah SWT tetapi, sekadar mohon pertolongan dari seseorang yang mempunyai banyak ilmu. Walaupun ibu bapa tahu bahawa, anak-anak mereka malas belajar tetapi tetap juga berusaha...

Untuk anak-anak kekal cemerlang pemakanan juga memainkan peranan penting. Makanan yang dimaksudkan ialah makanan minda. Banyak makanan minda yang dicipta dan dipasarkan untuk menambah daya ingatan. Bunyinya macam janggal, tetapi bagi mereka yang mengamalkannya ia sebenarnya memberi kesan yang baik dan menunjukkan ada peningkatan ke atas pengamalnya.  Begitu juga Kismis, sangat baik untuk minda dan sekarang banyak jenama kismis doa dipasaran. Ada yang murah dan dan ada yang berharga mahal. Amallah mana-mana kismis untuk minda. Untuk ini, pihak sekolah sangat-sangat berterima kasih kepada Yang Berhormat Datuk Hj Hamden Hj Ahmad, melalui pegawai perhubungannya Cikgu Morshidi, baru-baru ini telah menyumbangkan kismis Tok Guru untuk semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM. Semoga usaha ini berterusan dari tahun ke tahun dan memberi kesan yang baik kepada semua pelajar.

Walau apapun masalah mendatang, sama ada dari pelajar, guru atau ibu bapa. Kita perlu bersatu. Pelajar yang kita bentuk hari ini adalah untuk generasi masa depan. Jika mengikut hukum alam, kita yang semakin tua ini akan pergi, maka akan tinggallah anak-anak kita yang akan mewarisi segalanya. Jika mereka yang kita tinggalkan itu dalam keadaan yang tidak terurus maka tidak teruruslah masyarakat kelak. Semoga anak-anak ini cepat sedar, berusaha dan menduduki peperiksaan dengan hati yang cekal dan penuh dengan jiwa pejuang.  Jika sudah berusaha, bertawakkallah, jika gagal, bukan gagal untuk selamanya tetapi ada kecemerlangan di arah lain kerana semuanya telah ditentukan oleh qada dan qadar Allah.

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN KEPADA SEMUA PELAJAR TINGKATAN 5

SMKB CEMERLANG 2010

TERIMA KASIH CIKGU

Friday, November 19, 2010

134. Catatan Hari-hari Sebelum Bermulanya Cuti Sekolah

Syukur, beberapa kali N3 ini tertangguh, hari ini dapat saya berkongsi catatan hari-hari sebelum sekolah ditutup dan semua guru sudahpun membawa haluan ke destinasi masing-masing.. yang tinggal di sekolah kini ialah kakitangan sokongan, pekerja pembersihan dan pengawal keselamatan. Namun masih ada agenda yang terpenting kepada pelajar-pelajar tingkatan 5 yang akan menduduki peperiksaan SPM mulai 23 November dan akan berakhir pada 20 Disember 2010 nanti.

Pagi 15 November 2010, jam 8 pagi bertempat di Dewan Orang Ramai Kampung Jerijeh, buat kali ke 2 saya dijemput untuk majlis perasmian Hari Penyampaian Sijil dan Hadiah SK Abang Buyuk, sekolah rendah yang paling hampir dengan SMKB. Majlis berjalan lancar dan saya sampai di dewan tersebut tepat pada masa yang dijanjikan.  Seperti biasa majlis dimulakan dengan nyanyian Negaraku dan doa. Selesai semua ucapan, dari ucapan alu-aluan, ucapan dari YDP PIBG dan seterusnya ucapan perasmian,  majlis penyampaian sijil dan hadiah dimulakan.

Pelajar cemerlang 4A1C sedang
menyampaikan ucapan
dan persembahan yang mempersonakan
Tahniah saya ucapkan kepada semua guru dan GB nya kerana telah Berjaya meningkatkan prestasi sekolah dengan pencapaian terbaik di mana dari 15 Orang pelajar 12 darinya telah lulus penuh dan seorang telah mendapat 4A1C.  Dengan keputusan ini juga peratus kelulusan SK Abang buyuk telah meningkat kepada  lebih 80% dari tahun lepas berbanding tahun lepas hanya 46% sahaja. Semoga pencapaian terbaik ini dikekalkan dan pada tahun hadapan berusaha dengan lebih gigih lagi supaya ramai pelajar boleh mencapai 5A dan menyahut cabaran Timbalan Perdana Menteri yang juga menteri pelajaran, di mana pelajar-pelajar yang cemerlang ini boleh meneruskan pelajaran di Sekolah Berasrama Penuh.  Saya yakin tidak banyak halangan yang akan dihadapi oleh pelajar-pelajar di sekolah luar Bandar seperti Sk Abag Buyuk untuk di terima masuk ke SBP  jika pelajar-pelajar ini telah menunjukkan keputusan yang cemerlang.

Gambar atas - Bersama keluarga murid cemerlang SK Abg Buyuk Nama sy lupa.. kemudian addkan.
Gambar tengah - Bersama dengan keluarga murid pra sekolah, memotong kek.
Gambar Bawah - 2 orang guru yang berjaya memohon berpindah cg Angella dan Noraziah.
Gambar tepi (Kanan) - "Berposing"  bersama dengan si comel pra sekolah (Dalam studio bergerak.. hehehe)

15 November juga adalah tarikh yang dinanti-nantikan oleh guru-guru untuk mengetahui keputusan kelulusan untuk berpindah. Apa yang pasti dari 15 orang guru yang memohon hanya diluluskan 2 permohonan. Kepada guru tersebut Cikgu Angella yang akan berpindah ke Kuching dan Cikgu Noraziah yang akan berpindah ke Kedah, selamat berpindah. Saya doakan semoga cikgu akan berjaya walau dimana berada dan akan sentiasa mengamalkan budaya cemerlang yang cikgu tunjukkan selama ini. Terima kasih atas jasa dan bakti cikgu selama berada di SMKB. Sesungguhnya SMKB amat terasa kehilangan cikgu berdua. Kepada guru-guru yang lain yang tidak diluluskan berpindah semoga akan berjaya dilain kali dan sekarang marilah kita sama-sama berganding bahu dan bekerjasama untuk kejayaan SMKB sebelum cikgu melangkah pergi.

Bekorban apa saja, harta ataupun nyawa. Itulah kasih mesra sejati dan mulia... begitulah lebih kurang lirik lagu yang pernah di dendangkan oleh Herman Tino sedikit masa dulu. 16 November ialah hari terahir persekolahan bagi SMK Belawai. Namun hari terahir tersebut guru-guru masih menunjukkan kekentalan hati dan jiwa, agenda sekolah belum berakhir. Sebelum melangkah pulang guru-guru terpaksa menghadiri mesyuarat akhir tahun dan Alhamdulillah berakhir seperti yang dirancang. Semuanya berjalan lancar, dan penuh harapan bila bermulanya mesyuarat awal tahun pada 31.12.2010 nanti semuanya akan berubah dan akan bertambah baik. Semoga pengorbanan yang ditunjkkan oleh semua guru dalam menjayakan program sekolah dibalas baik oleh Allah S.W.T..

Selamat bercuti kepada semua guru dan para pelajar.. Seperti biasa jaga keselamatan dan kesihatan walau di mana sahaja berada. Jaga keselamatan semasa pulang, menaiki bot, memandu dan sebagainya. Jaga makan minum, jaga kebersihan terutama di semenanjung, ada negeri2 yang baru sahaja pulih dari banjir. Semasa bercuti carilah ilmu pedagogi dan banyakkan bacaan ilmiah yang dapat membantu guru dalam Pembelajaran dan Pengajaran kelak.  Sedut pengalaman dari rakan taulan semasa perjumpaan dan perbincangan, semoga idea-idea bernas mereka dapat diguna pakai di SMKB dan berkesan.  Selamat bertemu dengan ibu bapa dan sanak saudara semoga ikatan kasih sayang akan terus berpanjangan...  

Selamat Hari Raya Eidul Adha

Sabda Rasullah Sallahahu ‘Alaihi Wasallam:
Maksudnya: “Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla.” (Hadis riwayat Thabrani)



TERIMA KASIH CIKGU

Sunday, November 14, 2010

133. Pindah

Gambar Hiasan - Google

Guru-guru yang mengajar lebih 10 tahun
di sesebuah sekolah boleh memohon
berpindah untuk perkembangan diri.
Guru-guru yang hampir pencen boleh
memohon untuk berkhidmat di tempat sendiri.
Esok 15 November adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh sebilangan rakan-rakan guru kita yang memohon untuk berpindah. Esok adalah tarikh yang diberitahu oleh pihak jabatan akan diumumkan nama-nama guru yang berjaya memohon pindah dalam sistem e-Gtukar (Sistem Pertukaran Guru Secara Online) sama ada berpindah dalam bahagian, antara bahagian dan perpindahan antara negeri. 

SMKB pada tahun ini mencatat sejarah 15 Orang guru memohon bertukar secara online, dengan berbagai alasan yang diberikan. Saya kira ini adalah permohonan yang terbanyak, sebelum saya dimaklumkan oleh rakan-rakan, ada sekolah yang jumlah permohonan pindah sehingga 20 orang dan sekolah-sekolah yang dipohon pula ialah sekolah-sekolah yang berdekatan dengan sekolah asal. Walau apa pun ini adalah kemudahan yang disediakan oleh pihak Kementerian dan boleh dicuba jika ada alasan-alasan tertentu untuk berpindah. Namun jika semua permohonan ini diluluskan, juga akan mengundang pelbagai masalah.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak Kementerian kerana kali ini adalah kali pertama keputusan perpindahan akan dimaklumkan lebih awal tidak seperti tahun-tahun sebelum ini. Saya berharap untuk tahun-tahun yang akan datang, ia akan berterusan kerana pihak sekolah dapat membuat peranangan dengan lebih awal sebelum sesi persekolahan dibuka. Untuk memantapkan lagi urusan pentadbiran sekolah terutama masalah permulaan sesi persekolahan Saya menyarankan, agar nama-nama guru dan opsyen mereka dapat dihantar dengan segera ke sekolah-sekolah yang dipohon. Jika tiada pengganti, pihak Jabatan perlu maklumkan dan guru GSTT perlu diisi dengan segera. Dengan cara ini, dapat menyelesaikan masalah pembahagian mata pelajaran yang perlu diajar oleh guru dan tidak berlaku pertukaran guru dan pertukaran jadual waktu yang kerap. 

Perpindahan guru sedikit sebanyak memberi kesan sama ada positif atau negatif kepada perkembangan sekolah. Perpindahan ini kadang kala ibarat yang hilang tidak berganti, yang patah tidak tumbuh seperti yang patah. Atau, kadangkala perpindahan ini ada hikmah kepada sesebuah sekolah, yang dahulunya malap tetapi sekarang sudah membangun duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan sekolah-sekolah lain. Perpindahan dan perpisahan adalah sinonim, perpisahan menyedihkan dan ada akan bergembira kerana sudah mencapai apa yang diimpikan.

Perpindahan memberi kesan kepada diri seseorang guru. Ada guru yang merasa cukup "Stress" di sesuatu tempat, tiada motivasi, hampir-hampir memusnahkan diri sendiri...?, ingin meletak jawatan dan sebagainya tetapi bila dapat berpindah di tempat yang diminta dan disukai, keseronokkan bekerja mula menyerlah, bergembira ditempat baru dan melupai semua masalah dan dapat bekerja dengan baik dan cemerlang. 

Alasan-alasan yang selalu diberikan oleh guru-guru yang memohon pindah ialah, berkahwin (ikut suami atau isteri), sakit, ingin menjaga ibu bapa yang sudah tua, ingin melanjutkan pelajaran ketahap yang lebih tinggi, keselamatan diri, cukup tempoh, lambat mendapat jodoh dan lain-lain. Namun ada juga guru-guru yang "dipindahkan" kerana masalah diri... dan ada yang dinasihatkan berpindah. Selain alasan-alasan tersendiri yang tidak terucap seperti masalah hubungan sesama guru, rakan sekerja atau bermasalah dengan pihak pengurusan.

Biarpun 1000 alasan yang diberikan untuk berpindah, jika dapat berpindah, tahniah kerana permohonan diluluskan dan berpindahlah semoga cikgu akan berjaya walau di mana sahaja berada dan jika tidak dapat berpindah jangan berputus asa pasti ada peluangnya nanti. Percayalah tenaga dan usaha cikgu masih diperlukan untuk membangunkan sekolah. Khususnya bagi guru-guru SMK Belawai. Sama-samalah kita bersatu tenaga dan usaha kita, sama berganding bahu membangunkan sekolah ini selagi kita bergelar guru SMK Belawai  dan kita tinggalkan  sekolah ini dalam suasana cemerlang setelah sejarahnya terpahat..

TERIMA KASIH CIKGU

Saturday, November 13, 2010

132.Majlis Penyampaian Sijil, Anugerah Cemerlang Dan Mini Konvokesyen Pra Sekolah SK Abang Galau 2010

Majlis yang penuh warna warni
murid-murid yang berbakat besar membuat
persembahan yang menarik.. tahniah.
SK Abang Galau, Khamis, 11 November 2010. 
Hari ini merupakan sejarah bagi diri saya kerana buat pertama kalinya dijemput untuk menjadi tetamu kehormat bagi satu majlis besar iaitu Majlis Penyampaian sijil, Anugerah Cemerlang Dan Mini Konvokesyen Pra Sekolah 2010 SK Abang Galau, Rajang. Majlis yang diadakan di Dewan Sri Desa Kampung Rajang yang bermula pada 2.30 petang tersebut saya lihat begitu meriah dengan kehadiran masyarakat setempat, para ibu bapa dan semua guru. Perjalanan majlis lebih manis apabila dalam ucapan alu-aluan Guru Besarnya, memperlihatkan majlis tersebut diadakan seolah-olah untuk mengumumkan keputusan UPSR. Walau bagaimana pun terlebih dahulu saya mengucapkan tahniah kepada semua guru dengan peningkatan keputusan kepada 4% dan dari 26 orang calon 15 orang lulus penuh dan seorang pelajar mendapat 5A iaitu adik Muhamad Mas Adra Bin Masaad. Anak kepada Guru Besar SK Sebako..

Majlis Penyampaian Sijil, Anugerah Cemerlang Dan Mini Konvokesyen Pra Sekolah 2010 dimulakan dengan Nyanyian lagu Negaraku yang dinyanyikan beramai-ramai bersama-sama murid-murid SAGA dengan penuh bersemangat. Diikuti dengan bacaan doa selamat oleh Imam 1 Masjid Rajang Tn. Haji Bakar bin Omar seterusnya ucapan aluan Guru Besar, ucapan YDP PIBG En Musa bin Carton, Ucapan wakil pelajar tahun 6 adik Muhamad Mas Adra Bin Masaad dan ucapan perasmian.

Selesai sahaja penyampaian sijil dan hadiah, semua yang hadir telah dihiburkan dengan pelbagai persembahan dari murid-murid pra sekolah dan murid-murid tahun 6 yang akan meninggalkan alam sekolah rendah dan akan bermula cabaran baru di sekolah menengah nanti.  Persembahan yang sangat menarik dan penuh warna warni. Saya percaya semua guru telah memainkan peranan masing-masing dan bersedia memberikan sesuatu yang terbaik serta bekerja keras untuk untuk memastikan objektif majlis iaitu untuk meraikan kecemerlangan pelajar dalam pelbagai bidang sama ada akademik maupun ko-kurikulum tercapai.

Tahniah sekali lagi kepada semua guru dan pihak sekolah dengan kejayaan melaksanakan majlis tersebut dan saya doakan semoga SK Abang Galau akan terus berjaya dengan adanya guru-guru yang bersemangat kental untuk mendidik anak bangsa. Berusaha dari masa ke semasa, jangan putus asa dan cemerlangkan SK Abang Galau dan tunjukkan kehebatan kita walaupun SK Luar Bandar.  Terima kasih kerana sudi menjemput saya ke majlis tersebut dan sekurang-kurangnya saya mempunyai pengetahuan tentang perkembangan tentang “Fider School” kerana kebanyakkan pelajar-pelajar sekolah ini akan ke SMK Belawai. Tahniah kepada semua pelajar yang berjaya dan tahniah kepada semua ibu bapa yang sentiasa member galakan kejayaan kepada anak-anak.

TERIMA KASIH CIKGU

Wednesday, November 10, 2010

131. Berilah Hukuman Setimpal Dengan Kesalahan

Gambar Hiasan - Ikhsan Google

Saya pernah bekerja dengan kilang rotan tahun 1985
sementara menunggu keputusan STPM di Syarikat Lok
Seng, Kuala Nerang Kedah. Sebagai penjemur rotan..
Antara nama rotan yang saya masih ingat namanya
ialah rotan Masam dan rotan Manau. Tetapi sebanarnya
 banyak nama lain. Saya pernah tengok rakan yang
kena rotan di sekolah -  Alhamdulillah dia mempunyai
syarikat sendiri di Ipoh.
Tahniah Din...


Lain padang lain belalang, lain dulu lain sekarang. Dalam ucapan Tuan Haji Abdul Rahman Bolhasan, semasa Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar 2010 SMK Belawai, beliau akur bahawa guru-guru di sekolah susah untuk melaksanakan hukuman jika ada para pelajar yang bermasalah. Tidak seperti dahulu dimana ibu bapa menyerahkan sepenuhnya kepada guru untuk mengajar, dan pesanan ibu bapa kepada guru, ajarlah anak kami dengan baik, pukullah jika ia degil tetapi jangan sampai buta dan capik. Kerana, kalau betul-betul dia tidak dapat menerima pelajaran, dia masih dapat melihat dan bekerja untuk mencari nafkah.

Namun sekarang sudah banyak berubah, Pandangan ibu bapa terhadap guru-guru sudah berubah. Guru-guru bukan seperti dahulu lagi yang boleh diharapkan sepenuhnya, sesetengahnya umpama harapkan pagar, pagar makan padi. Kecurigaan ibu bapa menyebabkan penyerahan anak-anak kepada sekolah untuk di ajar dan menerima pendidikan tidak sepenuh hati. Sementara guru-guru di sekolah juga menerima dengan perasaan was-was. Ada ketikanya ibu bapa pula yang lebih, mereka lebih mempercayai anak-anak lebih daripada guru dan membuat kesimpulan tanpa berfikir serta tidak membuat rujukan terlebih dahulu. Seterusnya masalah anak-anak di sekolah menimbulkan konflik antara ibu bapa dan pihak sekolah. 

Tidak ramai guru yang bermasalah, tetapi yang segelintir inilah yang mencacatkan insitusi pendidikan. Bagi guru-guru yang benar-benar mahu memberi didikan yang terbaik biasanya akan berwaspada, jangan sampai melanggar syarat-syarat yang terkandung di dalam surat-surat pekeliling diedarkan oleh Kementerian di Sekolah-sekolah.

Gambar hiasan - google
Namun kadang-kadang terlepas juga kerana perasaan ”Geram” kerana sikap pelajar yang melampau dan mengatasi tahap kesabaran seseorang manusia biasa. Lalu jadilah isu dan tidak kurang sehingga ke Mahkamah serta mengisi ruang-ruang utama di akhbar-akhbar. Sekolah dilihat terlalu zalim, maka banyak pantang larang digariskan sehingga guru- guru enggan mengambil pelbagai risiko. 

Pelajar yang ada di sekolah bukan jenis yang sama, bagi sesetengah pelajar hukuman yang diberikan supaya mencegah atau jangan mengulagi perkara-perkara yang dibuat oleh mereka dipandang sebagai remeh. Dan bagi sesetengah pelajar hukuman guru tersebut dilihat dari sudut positif dan berusaha tidak mengulanginya lagi kerana adanya sifat malu, ingin bersaing dan ingin terus maju.

Antara hukuman-hukuman yang dianggap tidak sesuai dan jika tindakan ini diambil ia akan memperlihatkan penyeksaan, mamalukan  dan dianggap liar ialah:
  1. Mencela
  2. Mencubit
  3. Menjentik
  4. Mencekik
  5. Menampar
  6. Memulas telinga
  7. Merotan hingga luka dan cedera.
  8. Mengenjut beberapa kali yang tidak berpatutan sambil memengang telinga.
  9. Menghuku murid secara berkumpulan dengan alasan si pesalah enggan mengaku.
  10. Menyuruh murid melakukan seseuatu yang tidak berperikemanusiaan
  11. Mendera, berlari keliling padang.
  12. Mengetuk dan menyekeh kepala murid.
  13. Berdiri atas meja dan kerusi.
  14. Mengetuk dengan tumit kasut.
  15. Menjemur di tengah panas.
  16. Melakukan ketuk ketampi
  17. Melakukan “tepuk lalat”
  18. Berlari keliling padang.
  19. Berjalan itik
  20. Lain-lain hukuman yang bersifat penyeksaan.
Hukuman-hukuman di atas barangkali dilihat seperti amalan biasa tetapi perubahan yang berlaku di dalam masyarakat melihat hukuman seperti ini sudah ketinggalan dan tidak lagi sesuai. Walaupun sesetengah orang masih ingat sehingga ke hari ini apa yang dilakukan oleh guru, dan bangga dihukum, jika tidak dia tidak akan berjaya seperti ini, bukan bermakna baik untuk semua orang. Sesetengahnya melihat ia adalah satu penderaan mental yang meninggalkan kesan yang sangat mendalam dalam jiwa pelajar sepanjang hidupnya. Maka berubahlah, carilah hukuman lain yang setimpal tetapi bukan penyeksaan dan memalukan…

# Sykur di SMKB Persatuan Ibu Bapa memberi penuh kepercayaan kepada pihak sekolah dan ibu bapa sudi datang ke sekolah membincangkan masalah anak-anak. Tahniah dan teruskan budaya ini dan semoga kita sama-sama beroleh kejayaan.

Rujukan:
  1. Surat Pekeliling Iktisas Bil.8/1993: Mengenakan hukuman biasa pada murid-murid yang melakukan perbuatan salah laku yang tidak dinyatakan dalam peraturan-peraturan Pelajaran.
  2. Surat Pekeliling Iktisas Bil. 7 /1995: Tatacara mengenakan tindakan dan hukuman pada pelajar-pelajar sekolah.

Monday, November 8, 2010

130. AKS Jana Pembangunan Sekolah

Pejabat yang cantik, teratur dan bersih
akan menambahkan motivasi untuk
bekerja dengan sempurna
Kemajuan dan kecemerlangan sesebuah sekolah bukan hanya terletak kepada pengetua dan guru-guru. Peranan mereka yang dipanggil sebagai AKS (Anggota kakitangan Sokongan) atau mereka yang terdiri dari Ketua Pembantu Tadbir (KPT), Pembantu Tadbir (PT), Penyelia Asrama, Pekerja Am, Pembantu Pejabat dan Pembantu Makmal adalah sangat penting. Tidak kira "N" berapa mereka, mereka juga adalah diantara orang-orang yang telah menyumbang jasa dan bakti kepada sekolah atau organisasi dan sama-sama berbangga jika sekolah atau organisasi tersebut cemerlang.

Ketua bagi semua AKS ialah Ketua Pembantu Tadbir (KPT). Untuk menjalankan tugas dengan sempuna, KPT perlu berbincang dengan pengetua tentang hala tuju sekolah. Dengan kuasa yang ada pada KPT, beliau boleh mengatur strategi dengan mengagihkan tugas-tugas dan disimpan di dalam "Fail Meja" (Fail Tugas) yang sedia ada pada setiap individu. Senarai tugas yang jelas akan membantu AKS melaksanakan tugas dengan sempurna dan tidak menyalahkan sesama sendiri jika ada perkara-perkara yang tidak terlaksana dan tidak timbul isu ".. itu bukan tugas saya",  AKS yang faham tentang visi dan misi sekolah biasanya akan meletakkan harapan yang tinggi terhadap pekerjaan dan bekerja dengan penuh dedikasi, akauntabili dan beritegriti.

Pejabat Am adalah nadi bagi sesebuah sekolah. Tidak kira sama ada sesebuah sekolah itu mempunyai pengetua, belum ada pengetua, pengetua sakit, pengetua berkursus, pengetua bercuti dan sebagainya. Pengurusan di Pejabat Am perlu berjalan dengan sempurna. Gaji guru perlu dibayar, makanan pelajar asrama perlu dipesan dan semua bil perlu dibayar tepat pada masa yang ditetapkan oleh pihak jabatan. Pengurusan yang cekap akan menyumbang terhadap kecemerlangan sekolah. Selain dari itu Keberkesanan pengurusan Pejabat Am adalah ceminan kepada kualiti pengurusan seseorang pengetua. Kepincangan yang berlaku akan dirasi oleh seluruh warganya.

Hubungan AKS dengan guru-guru juga tidak kurang pentingnya. Kepuasan bekerja bagi seseorang guru bukan sahaja dapat melihat anak didiknya berjaya tetapi dilihat dari tertunainya keperluan peribadi. Banyak isu berkaitan pekerja di pejabat dengan guru terutamanya tentang urusan gaji, potong gaji, pengiraan gaji yang tidak betul, gaji lambat, tunggakan gaji tidak dihitung dengan betul, elaun, claim, kenaikan pangkat dan lain-lain. Seelok-eloknya berbincanglah antara satu sama lain secara sopan dan mencari penyelesaian yang terbaik. Walau pun kita tidak dapat memuaskan semua kehendak kerana sebab-sebab tertentu sekurang-kurangnya mendengar masalah guru dan gunakan perkataan yang tidak menyinggung mana-mana pihak. 

Di SMK Belawai, semua AKS dilayan sama rata dan dilibatkan dalam semua program sekolah sama ada besar atau kecilnya program tersebut. Begitu juga dengan penyertaan di dalam Mesyuarat (Mesyuarat Pengurusan dan Mesyuarat Staf), Latihan Dalam Perkhidmatan dan semua idea yang bernas untuk kemajuan sekolah dipertimbangkan dengan sewajarnya dan diterima pakai jika ia menguntungkan sekolah. Tiada perkataan tersisih di SMK Belawai dan Alhamdulillah setakat ini saya sangat berpuas hati dengan apa yang mereka lakukan dan semua masalah yang timbul diselesaikan dengan baik. ....kata saya?

Mohamad

Sunday, November 7, 2010

129. Kursus Guru Pembimbing Dan Ahli Lembaga Pengarah Program Usahawan Muda (PUM)

Wakil dari SMK Belawai - Dari kiri Cikgu Herman, Ustazah Dayang Siti, Erhay Muhny, Nurhayati, Servilia, Stenley dan Shahril.
5 November 2010, Bilik Baleh, Tingkat 2 Hotel Tanahmas, Sibu. Satu Majlis Perasmian Pembukaan Kursus Guru Pembimbing  dan Ahli Lembaga Pengarah Program Usahawan Muda (PUM) 2010 telah diadakan. Majlis yang bermula jam 9 pagi itu, telah dirasmikan oleh YBhg. Datu Dr. Haji Sulaiman Haji Hus, Pengurus Besar Perbadanan Pembangunan Ekonomi Negeri Sarawak dan dihadiri oleh para pengetua dan guru-guru serta para pelajar yang merupakan peserta kursus tersebut.

Kursus yang bermula pada 5.11.2010 dan akan berakhir pada 7.11,2010 akan memberi pendedahan kepada guru-guru pembimbing dan para pelajar tentang Budaya Keusahawanan di peringkat sekolah selain memberi pendidikan dan latihan tentang penubuhan dan pembubaran perniagaan. Matlamat utama PUM ialah untuk menjadikan keusahawan sebagai satu kerjaya. Namun usahawan tersebut mestilah usahawan yang berpengetahuan, mempunyai kesopanan dan beretika, mengetahui peluang dan ancaman dan yang penting usahawan berkualiti menjelang tahun 2020.

Leceng digoyang - tanda permulaan kursus
Dalam ucapan perasmian, YBhg. Datu Dr. Haji Sulaiman Haji Hus berkata, Usahawan merupakan aset yang sangat penting kepada negara. Usahawan adalah penggerak ekonomi, tetapi usahawan Malaysia perlulah mempunyai ilmu yang tinggi. Perkara ini dapat diajar di sekolah, kerana tidak semua yang keluar dari alam persekolahan nanti akan makan gaji tetapi kemungkinan besar sebabahagiannya akan menubuhkan perniagaan sendiri atau mewarisi perniagaan ibu bapa. Program usahasama MITI (Ministry of International Trade and Industry) atau Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dengan (KPM) Kementerian Pelajaran Malaysia ini juga dilihat berupaya melahirkan "Good Businessman" atau seterusnya "Your Business is Your Job" dan dapat berbakti kepada negara dan masyarakat. 

YBhg. Datu Dr. Haji Sulaiman Haji Hus juga berharap agar semua peserta bersungguh-sungguh berusaha dan meletakkan minat yang mendalam dalam bidang ini supaya suatu hari nanti akan melahirkan usahawan yang berjaya. Semua peserta diingatkan, peluang pekerjaan adalah terhad. Walaupun mempunyai ijazah, ramai yang masih menganggur. Oleh itu menceburkan diri dalam bidang keusahawanan disamping berilmu adalah pilihan yang terbaik. PUM adalah strategi jangka panjang, Ia bukan terhad di sekolah sahaja tetapi program ini akan diteruskan ke peringkat universiti.

Stenley (Iban) dan Shahril (Melanau)
Diakhir ucapan,  YBhg Datu  berpesan, perniagaan yang diwujudkan di sekolah perlulah mencerminkan 1Malaysia. Kekalkan hubungan antara kaum dan guru-guru pembimbing memainkan peranan penting dalam pelaksanaannya. Katanya "Try to build Malaysia Together", Para pelajar juga perlu ditanam sifat toleransi dan dalam perniagaan tidak patut wujud tindas menindas tetapi tolong menolong untuk sama-sama berjaya.

Tahniah saya ucapkan atas usaha murni ini dan saya percaya jika ia dibuat secara bersungguh-sungguh, program ini akan berjaya seperti dirancang. Kami diperingkat sekolah sedaya upaya menggalakkan penyertaan guru-guru dan para pelajar serta memberi sokongan yang jitu kerana program ini sangat bermanfaat. Disamping mencari keuntungan peniaga dan usahawan perlu  pekak peka tentang etika penyediaan makanan, kebersihan, sopan santun melayan pelanggan, tiada diskriminasi harga, tidak menggunakan bahan-bahan terlarang yang boleh menjejaskan kesihatan pengguna, berniaga secara sah, berniaga di lokasi yang sah dan berbagai isu yang berkaitan dengan dunia perniagaan.

Share/Bookmark

Friday, November 5, 2010

128. Alimuddin bersara setelah 34 tahun berkhidmat

Utusan Malaysia Online

Alimuddin Mohd. Dom bersama sebahagian pelajar sekolah rendah dan menengah sekitar Putrajaya, semalam, selepas mengetip kad perakam waktu tepat pukul 4.30 petang sempena persaraan beliau, semalam.

PUTRAJAYA 4 Nov. - Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, 58, yang bersara wajib hari ini setelah berkhidmat selama 34 tahun diraikan oleh pegawai dan kakitangan Kementerian Pelajaran dalam suasana penuh terharu.

Beliau mengetip keluar kad perakam waktu bagi kali terakhir pada pukul 4.30 petang ini dan kemudian bersalaman dengan rakan-rakan sekerja dan kakitangan kementerian serta para pelajar sekolah.

Alimuddin yang memegang jawatan tersebut sejak Ogos 2007 menyifatkan perkhidmatan dalam bidang pendidikan begitu mencabar dan mempunyai tanggungjawab besar apatah lagi banyak dasar baru diperkenalkan semasa tempoh beliau menerajui jabatan tersebut.

"Alhamdulillah, saya telah mendapat sokongan kuat daripada para pegawai dan kakitangan kementerian sepanjang tempoh berkhidmat bagi memastikan segala usaha melaksanakan dasar yang ditetapkan oleh kerajaan dapat dilakukan.

"Dasar-dasar baru itu perlu dilaksanakan seiring dengan perubahan dunia di mana negara-negara luar sedang mengubah sistem pendidikan mereka," katanya ketika berucap pada majlis perpisahan bersama pegawai dan kakitangan kementerian di sini hari ini.

Hadir sama isteri beliau, Puan Sri Mazlilah Ahmad Mansor; Ketua Setiausaha Kementerian, Datuk Dr. Rosli Mohamed, Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan), Datuk Badarudin Abd. Rahaman dan timbalan-timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Norezan Bapoo Hashim; Dr. Khair Mohamad Yusof dan Datuk Asariah Mior Shaharuddin.

Alimuddin yang sebelum ini menjawat Penolong Ketua Pengarah Pelajaran menggantikan Datuk Dr. Ahmad Sipon yang bersara wajib pada Julai 2007.

Kepimpinan diterajui oleh Alimuddin juga menghadapi saat getir dengan pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang penuh kontroversi sehingga akhirnya dimansuhkan oleh kerajaan pada tahun lalu.

Beliau yang merupakan lulusan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) memulakan perkhidmatan sebagai guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Menteri, Changkat Jering, Perak pada 1976 dan pernah menjadi Pengetua Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).

Alimuddin yang merupakan anak kelahiran Ayer Tawar, Perak berkata, sistem pelajaran di negara ini sudah berada di landasan yang betul dan segala pembaharuan dasar yang diperkenalkan kerajaan memberikan kebaikan kepada anak bangsa.

Katanya, ini termasuk mengehadkan pengambilan 10 mata pelajaran bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi membolehkan para pelajar tidak terbeban dengan pendidikan yang terlampau bersifat akademik sehingga mengabaikan aktiviti kokurikulum yang lain.

"Dasar Satu Murid Satu Sukan juga diperkenalkan untuk memastikan budaya bersukan dipupuk dari alam persekolahan untuk menghasilkan pelajar yang cergas dan cerdas," katanya.

Alimuddin yang terkenal dengan sifat peramah dan kaya dengan senyuman itu berkata, selepas ini beliau mahu berehat seketika bagi menyesuaikan diri dengan alam persaraan.

Beliau yang juga Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Bhd. (YGMB) berazam meneruskan baktinya menerusi kegiatan dalam yayasan tersebut terutama dalam membantu warga pendidik.

"Melalui dana RM10 juta yang diumumkan oleh kerajaan kepada YGMB baru-baru ini, kita akan pastikan ia digunakan sepenuhnya.

"Kita akan pastikan warga pendidik akan menikmati sumbangan seperti khairat, bantuan anak-anak, sakit atau kemalangan selain memberikan sumbangan kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memerlukan dana," katanya.

______________________________________________

Salam hormat  Tan Sri,

Selamat bersara semoga Allah merahmati segala usaha yang telah Tan Sri curahkan di dalam dunia pendidikan. Saya doakan Tan Sri akan sentiasa diberi kesihatan yang baik dan Allah permudahkan segala urusan Tan Sri selepas ini. 

Dilihat dari raut wajah Tan Sri dari  gambar-gambar yang dipaparkan di dada-dada akhbar yang menulis tentang perkhidmatan dan persaraan Tan Sri, saya percaya, walaupun terpaksa, wajah tersebut menampakkan kepuasan bekerja ditahap yang sangat tinggi. Banyak jasa telah di curahkan, dan banyak pengalaman pahit manis telah dilalui. Bagi saya, walaupun hanya sekali mengikuti mesyuarat bersama Tan Sri semasa di Putra Jaya sebelum PPSMI di mansuhkan, sudah cukup menggambarkan betapa orang ini sangat hebat penampilannya. 


Sekali lagi, saya mengucapkan selamat bersara dan selamat beristiherat. Jika ada niat untuk membantu dunia pendidikan kita di Malaysia, sangat sangat di alu-alukan. 


Terima Kasih Cikgu

127. SKPM 2010 - Semakan

3 November 2010, sehari suntuk semua Pengetua, Guru Besar dan Penolong kanan masing-masing telah ditaklimatkan oleh Jemaah Nazir dengan SKPM 2010 yang merupakan SKPM baru yang telah disemak semula dari SKPM 2003. Taklimat yang sepatutnya bermula pada 8.30 am telah diawalkan pada jam 8.00 am supaya dapat memberi ruang kepada sesi soal-jawab. Talimat disempurnakan oleh En Kalana (Nazir Negeri), En. Mazlan (Nazir Negeri) dan En. Kueh (Nazir Sibu), dan berakhir jam 5.00 pm.

Pada asalnya SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia) yang diperkenalkan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) pada tahun 2010 dikenali sebagai Sistem Pemastian Peningkatan Standard Tinggi Kualiti Pendidikan (SPPSTKP/STKP). Bedasarkan maklum balas STKP telah disemak semula dan ditukar nama kepada SKPM. Pada tahun ini, sekali lagi SKPM disemak semula sejajar dengan hala tuju  JNJK 2010-2015 dan perkembangan baru dalam pentadbiran negara (NKRA - Tawaran Baru).

SKPM bertujuan menetapkan satu nilai tara atau sukatan aras atau tahap kecemerlangan yang dikehendaki atau yang sepatutnya dicapai oleh sekolah seperti yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996 - subseksyen 117(a). Selain dari itu SKPM juga dapat meluaskan jangkauan tindakan JNJK dengan mengupayakan sekolah untuk mengaplikasikan sendiri sistem pemastian standard kualiti tanpa kehadiran Nazir Sekolah. Semua ini dilihat sebagai satu inisiatif bagi meningkatkan tahap profesionalisme warga pendidik sekolah.

Cikgu Kalana - Bersemangat
SKPM sangat penting kepada JNJK / Bahagian KPM / JPN /PPD kerana ia adalah panduan untuk mengukur standard kualiti sekolah semasa melaksanakan penaziran/ pemantauan dan penyeliaan. Kepada pihak sekolah, SKPM adalah sebagai panduan pemastian kualiti pendidikan melalui  Penarafan Kendiri Sekolah (PKS-SKPM) dengan mengukur standard di sekolah, mengenalpasti kekuatan, kelemahan dan isu. Selain dari sekolah dapat menyediakan Program Pembangunan Prestasi Sekolah (SIP).

Memberi tumpuan - Sebahagian Guru Besar yang hadir
taklimat SKPM di Bilik Mesyuarat PPD Daro
SKPM 2010 dikatakan lebih mantap kerana semakan semula ini adalah selaras dengan hala tuju JNJK 2010-2015.  Antara sebab lain semakan semula SKPM 2003 dibuat adalah kerana, selaras dengan usaha kerajaan memperkenalkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) pada tahun 2009 dan wujudnya National Key Results Area (NKR) serta berkaitan dengan Tawaran Baru (New Deal) kepada pengetua dan Guru Besar.

Saya yakin, semakan ini adalah sangat sesuai dilakukan kerana banyak perubahan telah berlaku dalam sistem pendidikan dan pentadbiran negara.  Kita berharap dengan adanya SKPM 2010 ini dapat memperkukuhkan budaya mementingkan kualiti dalam pengurusan pendidikan sekolah. Selain dari itu, semua sekolah yakin kualiti boleh diurus sendiri diperingkat sekolah dan SKPM dilihat sebagai gagasan Profesional lebih daripada gagasan pentadbiran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

TIADA YANG LEBIH BERKUASA YANG MENENTUKAN SEGALANYA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



Bersyukur Kita Kepada Allah S.W.T Dengan Izinnya Perancangan Pembangunan & Perancangan Peningkatan Akademik SMK Belawai Telah Berjalan Dengan Lancar. Kejayaan Paling Manis ialah pencapaian tertinggi PMR 2011 69.59% dengan GPSnya 3.05. Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan oleh guru-guru di sana.



Sejak 13 Februari 2012 saya kini di SMK Baru Miri. Segala tenaga dan usaha kini tertumpu dipusat tanggungjawab yang baru. Perancangan 5 tahun saya bersama plan strategik sekolah sedang diatur. Harapan saya, saya akan berjaya laksanakannya sepertimana kejayaan saya di SMK Belawai dengan kerjasama dari warga SMK Baru Miri. Semuanya dengan kehendaknya jua...



Sejarah perkhidmatan:

23 Jun 1993 - 1 Disember 1994 SMK Three Rivers, Mukah

1 Dis 1994 - 16 September 2016 SMK Tiong Hin, Sibu

16 September 2006 - 12 Februari 2012 SMK Belawai, Daro, Mukah

13 Februari 2012 - sekarang SMK Baru, Miri

PENAFIAN :

Berita, pandangan dan komen dalam blog ini tidak tidak semestinya menggambarkan sikap pengendali blog. Pengendali blog tidak bertanggungjawab di atas sebarang kesulitan atau kerosakan akibat menggunakan maklumat dalam blog ini. Penggunaan blog ini adalah di atas budi bicara masing-masing.

Mengambil, mencetak dan menyebarkan artikel yang terdapat di dalam laman ini amatlah digalakkan dan dihargai. Sebarang bentuk teguran dan pandangan juga amat dialu-alukan.

Mohamad.

Mutiara Kata

Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.